آیا راسل سوسیالیست بوده!?

آیا راسل سوسیالیست بوده!?

⭕️ آیا راسل سوسیالیست بود؟! 

دکتر غنی‌نژاد در پاسخ به نکته استاد درخشان در اینکه راسل لیبرال بود چنین گفت:  

▪️«راسل لیبرال نبود. سوسیالیست بود. خودش این را گفته.»  آیا دکتر غنی‌نژاد که خود را از رهبران لیبرالیسم در ایران معرفی می‌کند تا به این درجه از حقایق لیبرالیسم بی‌خبر است؟ 

اکنون چند نکته را برای آگاهی ایشان ذکر می‌کنیم: 

الف- راسل در سال 1956 چنین می‌نویسد: «آموزه‌های تئوریک کمونیسم عمدتاً از مارکس است. نقد من بر مارکس دو جهت دارد؛ اول آنکه مارکس گیج و احمق بود و دوم آنکه همۀ اندیشه‌های مارکس کم و بیش مُلهم از نفرت و کینه بود.» (۱)   نکته - کسی که تا این حد از مارکس متنفر باشد چگونه می‌تواند سوسیالیسم در معنای واقعی کلمه را بپذیرد؟

ب- راسل در سال 1916 چنین می‌نویسد: «من روح سوسیالیسم را نمی‌پسندم- اینجانب بر این عقیده‌ام که آزادی مبنای همه چیز است.» (۲) 

  ج- راسل در سال 1951 چنین می‌نویسد: «من هنوز به باورهای اساسی لیبرالیسم همچون گذشته به شدت پایبندم.» (۳) 

د- یکی از فلاسفه و تاریخ‌دانان بزرگ فرانسوی و صاحب‌نظر در تاریخ فلسفه بریتانیا در سال 1935 چنین می‌نویسد: «اگر در پنجاه یا صد سال دیگر کسی بخواهد تاریخ اندیشه‌های مدرن انگلیسی را بنویسد برتراند راسل را در طبقه فردگرایان (۴) و آزادی‌خواهان (۵) قرار خواهد داد و نه سوسیالیست‌ها (۶) »  نتیجه- شاید دکتر غنی‌نژاد وقتی دید استاد درخشان پرونده بی‌عفتی و هرزگی پدر، مادر و خود راسل را باز کرد و نشان داد که راسل مُلحد است چاره‌ای ندید جز آنکه بگوید راسل اصلاً لیبرال نبود (چون ایشان لیبرالیسم را هم بندگی خدا معرفی کرده بود!!!) تا بدین وسیله بی‌آبرویی لیبرالیسم را تا حدی حفظ کند. ناگفته نماند که راسل در برخی مکتوبات خود از ارزش‌های سوسیالیستی دفاع کرده است اما طبق آنچه از استاد درخشان شنیده‌ایم ایشان معتقدند که چنین موضع‌‌گیری‌های راسل چیزی جز فریبکاری نبوده است که شرح آن را در مجلد دوم کتاب فریب بزرگ نگاشته‌اند.  فلذا از تمام استادان و دانشجویان و اهل علم خواهشمندیم در برابر این جریان علم‌نما و فریبکار با تمام توان ایستادگی کنند و اجازه ندهند با استفاده از ابزار رسانه‌های منحط به ذهن و قلب جوانان و مردم و بزرگوار و مسئولین هجوم بیاورند و روز به روز در راستای تقویت ساختارهای سرمایه‌داری لیبرال در این کشور حرکت کنند. ما وظیفه داریم در برابر این جاهلیت مدرن و #فریب_بزرگ قیام کنیم و جهاد تبیین در مقابل این پروپاگاندای شبه علمی را با تمام توان انجام دهیم.  1. “Why I am not a Communist”, Portraits from Memory, 1956 2. “I don’t like the spirit of socialism- I think freedom is the basis of everything.” in a letter to Gilbert Murray,  1916 3. “I still hold the fundamental liberal beliefs as strongly as ever.” in a letter to Gilbert Murray, 26 June 1951 4. Individualists 5. Libertarians 6. Elie Halevy, The Era of Tyrannies. New York University Press, 1935, 1960, page 201 

✍ حسین عباسی‌فر  ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها