n
ازدواج براى انسان یک نیاز طبیعى است و فوائد مهمى را در بردارد
n
که اهم آنها عبارت استاز:
1-نجات از سرگردانى و بى پناهى و تشکیل خانواده.
n
دختر وپسرى که ازدواج نکرده اند بمنزله کبوترانى بى آشیانه هستند،که بوسیله ازدواج
n
خانه و آشیانه و پناهگاه مى یابند.شریک درزندگى و مونس ومحرم راز و غمخوار و
n
مدافع و کمک بدست مى آورند.
2-ارضاى غریزه جنسى
n
غریزه جنسى در وجود انسان غریزه بسیار نیرومند و ارزنده اى است.و به همین جهت نیاز
n
دارد به وجود همسرى که در یک محیط امن و آرامش،در مواقع احتیاج،ازوجودش بهره بگیرد
n
و لذت ببرد.تامین صحیح خواسته هاى غریزه جنسى یک نیاز طبیعى است که باید اجابت شود
n
والا ممکن است پى آمدهاى بد روانى و جسمانى واجتماعى داشته باشد.کسانیکه از ازدواج
n
امتناع مى ورزند غالبا به بیماریهاى روانى و جسمانى مبتلا مى گردند.
3-تولید و تکثیر نسل،بوسیله ازدواج انسان فرزند پیدا میکند
وجود فرزند ثمره ازدواج و باعث تحکیم بنیاد خانواده و آرامش و دلگرمى زن و شوهر
n
می باشد.و به همین جهت در قرآن و احادیث نسبت به ازدواج تاکید فراوانى بعمل آمده است.
n
از باب نمونه:خدا در قرآن مى فرماید: واز آیات خدا اینست که براى شما همسرانى را آفرید
n
تا با آنها انس بگیریدرسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:در اسلام بنائى برپا نشده که بهتر
n
از تزویج باشد.
امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود:تزویج کنید که سنت رسول خداست.پیامبر صلى الله علیه و آله
n
مى فرمود:هر کسى مى خواهد از سنت من پیروى کند باید ازدواج نماید.بوسیله ازدواج فرزند
n
بیاورید (و تعدادمسلمانها را زیاده گردانید) که من در قیامت با کثرت شما به امتهاىدیگرمباهات و
n
افتخار مى کنم.
امام رضا علیه السّلام فرمود:هیچکس فائدهاى بدست نیاورد که بهتر از همسر شایسته باشد.
n
همسرى که وقتى به او نگاه مى کند شادمانش می گرداند و در غیاب او نفس خودش و مال او
n
رانگهدارى می نماید.
مطالب مذکور آثار و منافع دنیوى و حیوانى ازدواج بود،که حیوانات نیز برخى از آنها را
n
دارند این قبیل امور را نمى توان هدف اصلى ازدواج انسان باعتبار اینکه انسان است،محسوب
n
داشت.انسان در این جهان نیامده تا مدتى بخورد و بیاشامد و بخوابد و شهوترانى و لذت جوئى
n
کند آنگاه بمیرد و نابود شود.مقام انسان عالى تر از اینهاست.انسان آمده تا با علم و عمل و
n
اخلاق نیک نفس خویش را پرورش دهد و در راه کمال وصراط مستقیم انسانیت سیر و صعود
n
کند تابه مقام خوب پروردگار جهان نائل گردد.انسان موجودى است عالى که با تهذیب و تزکیه
n
نفسو اجتناب از بدیها و پرورش فضائل و مکارم اخلاق و انجام کارهاى نیک،مى تواند به مقام
n
شامخى نائل گردد که فرشتگان بدان مقام راه ندارند.
n
انسان موجودى است جاودانه و در این جهان آمده تا با راهنمایی هاى پیامبران وبه کار بستن قوانین و
n
برنامه هاى دین، سعادت دنیا وآخرت خویش را تامین کند و در جهان آخرت،در جوار حق،
n
در خوشى و آسایش تا ابد زندگى کند.
بنابراین هدف اصلى ازدواج انسان را در این برنامه باید جستجوکرد.
n
هدف ازدواج یک انسان دیندار باید این باشد که با تعاون و همکارى همسرش بتواند نفس
n
خویش را از گناهان و بدی ها واخلاق زشت تهذیب نماید و با عمل صالح و اخلاق نیک
n
پرورش دهد تا به مقام شامخ انسانیت و تقرب به خدا نائل گردد.و همسر شایسته و خوب
n
و موافق براى رسیدن به چنین هدف مهمى ضرورت دارد.
دو انسان مؤمن که با ازدواج تشکیل خانواده می دهند،از انس ومحبت و آرامش و کامیابی هاى
n
مشروع جنسى برخوردار می شوند،و درنتیجه از انحراف و تمتعات غیر مشروع و راه یافتن
n
به مراکز فساد واعتیادهاى خطرناک و ولگردیها و شب نشینیهاى خانمانسوز محفوظ و
n
درامان خواهند بود.و به همین جهت پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السّلام نسبت به ازدواج
n
بسیارتاکید نموده اند.
n
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:هر کس که ازدواج کند نصف دینش راحفظ نموده است.
امام صادق علیه السّلام فرمود:دو رکعت نمازى را که افراد متاهل بخوانند،از هفتاد رکعت
n
نمازى که افراد غیر متاهل بخوانند افضل می باشد .
وجود همسر دیندار و موافق (چه زن چه مرد) در امکان انجام وظیفه و عمل به واجبات و
n
مستحبات و ترک محرمات و مکروهات،وتخلق به اخلاق نیک و اجتناب از اخلاق زشت، نقش
n
بسیار مهمى را ایفامی کند.اگر زن و شوهر هر دو دیندار و در طریق پرورش و تزکیه نفس
n
باشند،در پیمودن این راه دشوار نه تنها مانع نخواهند بود بلکه تعاون وتشویق خواهند داشت.
n
مگر یک نفر مجاهد فى سبیل الله بدون تایید وتوافق همسرش مى تواند در میدان جهاد خوب
n
بجنگد و حماسه آفرینى کند؟
مگر انسان،بدون توافق همسرش مى تواند در کسب و کار و تحصیل اموال همه جهات شرعى
n
و اخلاقى را رعایت کند،حقوق واجب مالى را بپردازد،از اسراف و تبذیر اجتناب نماید،و مازاد
n
مخارج ضرورى خویش را درامور خیریه انفاق کند؟
همسر دیندار و مؤمن همسرش را بخوبى و صلاح دعوت می کند وهمسر لاابالى و بد اخلاق
n
همسرش را به فساد و بد اخلاقى می کشد و ازهدف مقدس انسانیت دور می گرداند.و به همین جهت
n
به مرد و زن سفارش شده که به هنگام ازدواج موضوع ایمان و دیندارى و اخلاق را شرط اساسى
n
محسوب بدارند.
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:خداوند عزوجل فرموده است وقتى اراده کنم که
n
تمام خوبی هاى دنیا و آخرت را براى شخص مسلمانى جمع کنم به او قلبى خاشع و زبانى ذاکر
n
وبدنى که بر بلاها صابرباشد عطا میکنم.و همسر مؤمنى به او میدهم که هر گاه به او نگاه کند
n
خوشنودش سازد و در غیاب،حافظ نفس خویش و مال او باشد.
n
شخصى خدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض کرد:
همسرى دارم که به هنگام ورود به خانه به استقبالم مى آید و به هنگام خروج بدرقه ام میکند.هنگامى
n
که مرا اندوهناک یافت در تسلیت من میگوید:اگردرباره رزق و روزى مى اندیشى غصه نخور
n
که خدا ضامن روزى است.واگر در امور آخرت مى اندیشى خدا اندیشه و اهتمام ترازیاده گرداند.
n
پس رسول خدا فرمود:خداى را در این جهان عمال و کارگزارانى است و این زن ازعمال خدا می باشد.چنین همسرى نصف اجر یک شهید را خواهد داشت.
امیر المؤمنین علیه السّلام نیز چنین هدف بزرگى را در نظر داشته که درباره حضرت زهرا
n
(سلام الله علیها) فرمود:بهترین کمک است در راه اطاعت خدا.
n
در تاریخ چنین آمده که رسول خدا صلى الله علیه وآله روزبعد ازعروسى حضرت على علیه السّلام
n
وحضرت زهراسلام الله علیها براى تبریک و احوال پرسى،به منزل آنها تشریف فرما شد.از
n
حضرت على علیه السّلام پرسید:
n
همسرترا چگونه یافتى؟ گفت:زهرا را بهترین کمک براى اطاعت خدا یافتم.
آنگاه از حضرت زهرا پرسید:شوهرت را چگونه یافتى؟گفت:بهترین شوهر است.
امیر المؤمنین علیه السّلام در این جمله کوتاه هم بانوى شایسته ونمونه اسلام را معرفى
n
نمود،هم هدف اساسى و اصلى ازدواج را بیان کرد.