ما را در ویراستی دنبال کنید

هدف ازدواج

n

ازدواج براى انسان یک نیاز طبیعى است و فوائد مهمى را در بردارد

n

که اهم آنها عبارت استاز:

1-نجات از سرگردانى و بى ‏پناهى و تشکیل خانواده.

n

دختر وپسرى که ازدواج نکرده ‏اند بمنزله کبوترانى بى ‏آشیانه هستند،که بوسیله ‏ازدواج

n

خانه و آشیانه و پناهگاه مى ‏یابند.شریک درزندگى و مونس ومحرم راز و غمخوار و

n

مدافع و کمک بدست مى‏ آورند.

2-ارضاى غریزه جنسى

n

غریزه جنسى در وجود انسان غریزه‏ بسیار نیرومند و ارزنده ‏اى است.و به همین جهت نیاز

n

دارد به وجود همسرى ‏که در یک محیط امن و آرامش،در مواقع احتیاج،ازوجودش بهره بگیرد

n

و لذت ببرد.تامین صحیح خواسته ‏هاى غریزه جنسى یک نیاز طبیعى است ‏که باید اجابت ‏شود

n

والا ممکن است پى ‏آمدهاى بد روانى و جسمانى واجتماعى داشته باشد.کسانیکه از ازدواج 

n

امتناع مى ‏ورزند غالبا به ‏بیماریهاى روانى و جسمانى مبتلا مى ‏گردند.

3-تولید و تکثیر نسل،بوسیله ازدواج انسان فرزند پیدا میکند

وجود فرزند ثمره ازدواج و باعث تحکیم بنیاد خانواده و آرامش و دلگرمى ‏زن و شوهر

n

می باشد.و به همین جهت در قرآن و احادیث نسبت‏ به ازدواج تاکید ‏فراوانى بعمل آمده است.

n

از باب نمونه:خدا در قرآن مى ‏فرماید: واز آیات ‏خدا اینست که براى شما همسرانى را آفرید

n

تا با آنها انس بگیریدرسول ‏خدا صلى الله علیه و آله فرمود:در اسلام بنائى برپا نشده که بهتر

n

از تزویج ‏باشد.

امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود:تزویج کنید که سنت رسول ‏خداست.پیامبر صلى الله علیه و آله

n

مى ‏فرمود:هر کسى مى ‏خواهد از سنت ‏من پیروى کند باید ازدواج نماید.بوسیله ازدواج فرزند

n

بیاورید (و تعدادمسلمانها را زیاده گردانید) که من در قیامت‏ با کثرت شما به امتهاىدیگرمباهات و 

n

افتخار مى ‏کنم.

امام رضا علیه السّلام فرمود:هیچکس فائده‏اى بدست نیاورد که ‏بهتر از همسر شایسته باشد.

n

همسرى که وقتى به او نگاه مى‏ کند شادمانش‏ می گرداند و در غیاب او نفس خودش و مال او

n

رانگهدارى می نماید.

مطالب مذکور آثار و منافع دنیوى و حیوانى ازدواج بود،که ‏حیوانات نیز برخى از آنها را

n

دارند این قبیل امور را نمى ‏توان هدف اصلى ‏ازدواج انسان باعتبار اینکه انسان است،محسوب

n

داشت.انسان در این ‏جهان نیامده تا مدتى بخورد و بیاشامد و بخوابد و شهوترانى و لذت جوئى

n

‏کند آنگاه بمیرد و نابود شود.مقام انسان عالى ‏تر از اینهاست.انسان آمده تا با علم و عمل و

n

اخلاق نیک نفس خویش را پرورش دهد و در راه کمال وصراط مستقیم انسانیت‏ سیر و صعود

n

کند تابه مقام خوب پروردگار جهان ‏نائل گردد.انسان موجودى است عالى که با تهذیب و تزکیه

n

نفسو اجتناب ‏از بدیها و پرورش فضائل و مکارم اخلاق و انجام کارهاى نیک،مى ‏تواند به مقام

n

شامخى نائل گردد که فرشتگان بدان مقام راه ندارند.

n

انسان ‏موجودى است جاودانه و در این جهان آمده تا با راهنمایی هاى پیامبران وبه کار بستن قوانین و

n

برنامه ‏هاى دین، سعادت دنیا وآخرت خویش را تامین ‏کند و در جهان آخرت،در جوار حق،

n

در خوشى و آسایش تا ابد زندگى ‏کند.

بنابراین هدف اصلى ازدواج انسان را در این برنامه باید جستجوکرد.

n

هدف ازدواج یک انسان دیندار باید این باشد که با تعاون و همکارى ‏همسرش بتواند نفس

n

خویش را از گناهان و بدی ها واخلاق زشت تهذیب ‏نماید و با عمل صالح و اخلاق نیک

n

پرورش دهد تا به مقام شامخ انسانیت‏ و تقرب به خدا نائل گردد.و همسر شایسته و خوب

n

و موافق براى رسیدن‏ به چنین هدف مهمى ضرورت دارد.

دو انسان مؤمن که با ازدواج تشکیل خانواده می دهند،از انس ومحبت و آرامش و کامیابی هاى

n

مشروع جنسى برخوردار می شوند،و درنتیجه از انحراف و تمتعات غیر مشروع و راه یافتن

n

به مراکز فساد واعتیادهاى خطرناک و ولگردیها و شب نشینیهاى خانمانسوز محفوظ و

n

درامان خواهند بود.و به همین جهت پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السّلام ‏نسبت ‏به ازدواج

n

بسیارتاکید نموده ‏اند.

n

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:هر کس که ازدواج کند نصف دینش راحفظ نموده است.

امام صادق علیه السّلام فرمود:دو رکعت نمازى را که افراد متاهل بخوانند،از هفتاد رکعت

n

نمازى که افراد غیر متاهل بخوانند افضل ‏می باشد

وجود همسر دیندار و موافق (چه زن چه مرد) در امکان انجام ‏وظیفه و عمل به واجبات و

n

مستحبات و ترک محرمات و مکروهات،وتخلق به اخلاق نیک و اجتناب از اخلاق زشت، نقش

n

بسیار مهمى را ایفامی کند.اگر زن و شوهر هر دو دیندار و در طریق پرورش و تزکیه نفس

n

‏باشند،در پیمودن این راه دشوار نه تنها مانع نخواهند بود بلکه تعاون وتشویق خواهند داشت.

n

مگر یک نفر مجاهد فى سبیل الله بدون تایید وتوافق همسرش مى ‏تواند در میدان جهاد خوب

n

بجنگد و حماسه آفرینى کند؟

مگر انسان،بدون توافق همسرش مى ‏تواند در کسب و کار و تحصیل اموال ‏همه جهات شرعى

n

و اخلاقى را رعایت کند،حقوق واجب مالى را بپردازد،از اسراف و تبذیر اجتناب نماید،و مازاد  

n

مخارج ضرورى خویش را درامور خیریه انفاق کند؟

همسر دیندار و مؤمن همسرش را بخوبى و صلاح دعوت می کند وهمسر لاابالى و بد اخلاق

n

همسرش را به فساد و بد اخلاقى می کشد و ازهدف مقدس انسانیت دور می گرداند.و به همین جهت

n

‏به مرد و زن سفارش ‏شده که به هنگام ازدواج موضوع ایمان و دیندارى و اخلاق را شرط اساسى‏

n

محسوب بدارند.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:خداوند عزوجل فرموده ‏است وقتى اراده کنم که

n

تمام خوبی هاى دنیا و آخرت را براى شخص‏ مسلمانى جمع کنم به او قلبى خاشع و زبانى ذاکر

n

وبدنى که بر بلاها صابرباشد عطا میکنم.و همسر مؤمنى به او میدهم که هر گاه به او نگاه کند

n

خوشنودش سازد و در غیاب،حافظ نفس خویش و مال او باشد.


n

شخصى خدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض کرد:

همسرى دارم که به هنگام ورود به خانه به استقبالم مى ‏آید و به هنگام خروج ‏بدرقه‏ ام میکند.هنگامى

n

که مرا اندوهناک یافت در تسلیت من میگوید:اگردرباره رزق و روزى مى ‏اندیشى غصه نخور

n

که خدا ضامن روزى است.واگر در امور آخرت مى ‏اندیشى خدا اندیشه و اهتمام ترازیاده گرداند.

n

پس ‏رسول خدا فرمود:خداى را در این جهان عمال و کارگزارانى است و این ‏زن ازعمال خدا می باشد.چنین همسرى نصف اجر یک شهید را خواهد داشت.

امیر المؤمنین علیه السّلام نیز چنین هدف بزرگى را در نظر داشته ‏که درباره حضرت زهرا

n

(سلام الله علیها) فرمود:بهترین کمک است در راه‏ اطاعت ‏خدا.

n

در تاریخ چنین آمده که رسول خدا صلى الله علیه وآله روزبعد ازعروسى حضرت على علیه السّلام

n

وحضرت زهراسلام الله علیها براى تبریک و احوال پرسى،به منزل آنها تشریف فرما شد.از

n

حضرت على علیه السّلام پرسید:

n

همسرت‏را چگونه یافتى؟ گفت:زهرا را بهترین کمک براى اطاعت ‏خدا یافتم.

آنگاه از حضرت زهرا پرسید:شوهرت را چگونه یافتى؟گفت:بهترین شوهر است.

امیر المؤمنین علیه السّلام در این جمله کوتاه هم بانوى شایسته ونمونه اسلام را معرفى

n

نمود،هم هدف اساسى و اصلى ازدواج را بیان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *