*** خجسته باد عید قربان عید صالحان وارسته ، و عید اهل طاعت و تسلیم ***
n
n
ما مسلم و برنامه ما قرآن است ملیت ما به پایه ایمان است
n
عیدى که براى ما پسندیده خدا فطر است و غدیر و جمعه و قربان است
n
« خنجر شوق بر حنجر نفس »
n
عید قربان جلوه گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است . فصل قرب یافتن مسلمانان به خداوند، در سایه عبودیت است .
n
اگر ابراهیم خلیل ، در اجراى فرمان پروردگارش ، خنجر بر حنجر اسماعیل می نهد، اگر اسماعیل ذبیح ، پدر را در اجراى امر خدایی ، تشویق و ترغیب می کند، اگر شیخ الانبیاء در نهادن کارد بر حلقوم فرزندش ، لحظه اى تردید و توقف نمی کند؛ همه و همه ، نشانه مسلمانی آن پدر و پسر و شاهد صداقت در عقیده و عشق ، و وفادارى در قلمرو بندگی است .
n
آنچه انسان را به خدا نزدیک می کند، طاعت است .
n
و آنچه از ساحت قرب ربوبی دور می سازد، معصیت است .
n
خدا به ما نزدیک است ، حتی نزدیکتر از رگ کردن ، که خود فرموده است :
n
– و نحن اقربب الیه من حبل الورید –
n
ما از او دوریم ، چرا که به جرم و گناه ، گرفتاریم و مجرم هرگز محرم نخواهد شد.
n
اگر پاى از مرز طاعت فراتر ننهیم ، اگر با تیغ گناه ، دامن عصمت ندریم ، اگر دست تعدى ، به حریم حرمات الله نگشاییم ، آنگاه خواهیم دید که هر جا باشیم در قربانگاهیم و هر سو که برویم ، به او تقرب پیدا می کنیم ، و هر روزمان عید قربان مى شود. بفرموده حضرت على :
n
کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید
n
هر روزى که در آن ، خدا نافرمانی نشود روز عید است .
n
جلوه دیگر این روز، ذبح است .
n
قربانى کردن گوسفند، چه از سوى حاجی در منا و چه از سوى ما در شهرها مان ، تکریم آن حماسه معنوى و ایثار عظیم است که ابراهیم و اسماعیل از خود نشان دادند و به مسلخ رفتند، آن فداکارى همواره باید در خاطره ها زنده بماند، تا درسی می باشد فرا روى ابراهیمیان همیشه و همه جا.
n
رها شدن از تعلقات و ذبح کردن تمنیات در پیش پاى اراده الهی ، درس دیگران قربانی است ،
n
تیغ اراده و عفاف ، باید بر خنجر نفسانیات نهاد و خون نفس اماره را ریخت و از شر این وسواس خناس نجات یافت .
n
تا چه حد حاضرى که خواست خدا را بر خواهش دل مقدم بدارى ؟
n
تا کجا می توانى طاعت و اطاعت الله را، با هواى نفس مبادله نکنى ؟
n
نفس کشتن و جهاد با دشمن درونی ، سخت تر از مبارزه با دشمن ، آشکار و برونی است .
n
از این رو جهاد اکبر نام گرفته است .
n
ذبح قربانی در دید عرفانی اهل نظر، رمزى از ترک هواهاى نفسانی و روى آوردن به رضاى الهی است .
n
ثمرات این ذبح نیز، باید چونان قربانی گوسفند به دیگران برسد.
n
و… چنین است که آنکه مالک هواى نفس شود و دیو هوا را به بند کشد، هم خویشتن از وسوسه ها و زیانهاى آن آسوده خاطر است ، هم جامعه از صدمه هوا پرستیهاى او مصون !
n
آرى !… امروز، عید است .
n
عید قربان و تقرب به خدا، آن هم در سایه عبودیت و بندگی .
n
n
برخی از اعمال عید قربان :
اول : غسل است که در این روز سنّت مؤ کد است و بعضى از علماء واجب دانسته اند .
n
دوم : نماز عید است به همان نحو که در عید فطر ذکر شد لکن در این روز مستحب است که افطار بعد از نماز از گوشت قربانی شود .
n
سوم : خواندن دعاهایی که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن و در اقبال ذکر شده و شاید بهترین دعاهاى این روز دعاى چهل و هشتم صحیفه کامله باشد که اوّل آن اَللّهُمَّ هذا یَوْمٌ مُبارَکٌ است پس آن را بخواند و دعاى چهل و ششم یا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا یَرْحَمُهُ الْعِبادُ را نیز بخواند .
n
چهارم : خواندن دعاى ندبه است که بعد از این خواهد آمد انشاءالله تعالی .
n
پنجم : قربانی است که سنّت مؤ کّد است .
n
ششم : خواندن تکبیرات است براى کسی که در منی باشد عقیب پانزده نماز که اوّلش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم و کسانی که در سایر شهرها هستند بخوانند عقیب ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم و تکبیرات موافق روایت صحیح در کافی این است :
n
اللّهُ اَکْبَرُ اللّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُاللّهُ اَکْبَرُاللّهُ اَکْبَرُ ولِلّهِ الْحَمْدُ اللّهُ
n
خدا بزرگتر از توصیف است …. معبودى جز خدا نیست و خدا بزرگتر است … و ستایش خاص خدا است
n
اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ
n
خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائى کرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزى ما کرد از چهارپایان انعام (شتر و گاو و گوسفند)
n
وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلى ما اَبْلانا
n