n
سوم ماه مبارک رمضان مصادف با نزول إنجیل به حضرت عیسی(ع)
n
n
درست مشخّص نیست که إنجیل بصورت وحی آسمانی بر حضرت عیسی نازل شده، تا بصورت کتابی درآید؟ و یا تلقین حضرت عیسی بوده؟ و یا مثلاً نحوۀ دیگری بوده است و جمعآوری شده است؟ به هر حال همهٔ أناجیل بعد از حضرت عیسی نوشته شد؛ پس از صعود حضرت عیسی یکصد و بیست عدد إنجیل نوشته شد، و از این مقدار به چهار تای از آن که نوشتهٔ لوقا و یوحَنّا و مَرْقُس و مَتَّی است اعتبار داده شد؛ یعنی کلیسا آنرا به رسمیّت شناخت و یکصد و شانزده تای آن ردّ شد، و حالا هم ردّ شده است.
n
n
بین علمای اسلام چه شیعه و چه عامه مشهور است قائلند کهتورات و انجیل فقط یک نزول داشته اند و آن هم نزول یکباره و دفعی.
n
در این نوشتار ادله این قول و نقل آراء اندیشمندان اسلامی را بیان می نمائیم:
n
مهمترین دلیل در این مسئله که مفسرین بر آن تکیه می نمایند، آیة 32 سورة فرقان می باشد: «و قال الذین کفروا لولا نزل علیه القران جملة واحدة کذلک لنبثت به فوادک و رتلناه ترتیلا؛»[1] و «کافران گفتند: «چرا قرآن یکجا بر او نازل نمی شود؟ این به خاطر آن است که قلب تو را به وسیلة آن محکم داریم و (از این رو) آن را بتدریج بر تو خواندیم.»
n
عموم مفسرین در این رابطه می نویسند: منظور از سؤال در آیة شریفه این است که چرا قرآن مانند کتاب های تورات و انجیل یکباره نازل نگردید؟
n
در پاسخ به این اعتراض، قرآن آن را رد نمی کند، بلکه در این مورد سکوت نموده و صرفاً به بیان نزول تدریجی قرآن می پردازد.
مرحوم طبرسی در تفسیر گرانسنگ جوامع الجامع در تفسیر این آیه می فرماید: تورات و انجیل و زبور یکباره نازل شده بود.[2]
n
شیخ مفید در کتاب الاختصاص حدیثی بدین مضمون نقل می نماید که حضرت رسول _ صلّی الله علیه و آله _ می فرماید: تورات و انجیل و زبور جملگی در الواح و اوراق نازل شدند.[3] که این معنا، همان بیان نزول دفعی این کتب می باشد.
n
و مرحوم علامه در تفسیر آیة ذکر شده جهت تأیید مطلب ذکر شدة بیانی دارند که ترجمة آن این است:
آن دو کتاب به صورت لوحی نوشته شده نازل شدند، بر خلاف قرآن که اصلاً از مقوله کاغذ و خط نبوده بلکه از مقوله صدا و مسموعات بوده است و معلوم است که کتابی که به این طریق وحی می شود، تدریجی بودن را لازم دارد چون باید کلمه کلمه خوانده و شنیده شود.
و اما از منابع اهل سنّت:
ابن کثیر در تفسیر خود، این گونه می نویسد که: کتاب تورات و انجیل نزول دفعی داشتند.[4]
n
منابع:
n
[1] . فرقان/ 32.
[2] . طبرسی، کتاب جوامع الجامع، چاپ سنگی، ص 323.
[3] . مفید، الاختصاص، تحقیق علی اکبر غفاری، نشر جامعه مدرسین، ص 44.
[4] . ابن کثیر، تفسیر القرآن العظیم، بیروت، ج 3.
n