ما را در ویراستی دنبال کنید

چه می شد که هر ملیتی یرای خودشان پیامبری داشت ؟

Slide 3

n

n


n

برنامه سمت خدا ۹۱/۱۱/۷ حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی

n

n

سوال – چرا با وجود اینکه ایرانی و صاحب تمدن قوی و طولانی هستیم باید فرهنگ عربی را

n

بپذیریم. چه می شد که هر ملیتی یرای خودشان پیامبری داشت ؟

n

پاسخ – ما از طریق قرآن می خواهیم پیامبر را بشناسیم. آیاتی که از پیامبر تعریف کرده است

n

زیاد است. در آیه ۱۵۷ سوره اعراف می فرماید: (که پیامبر ده ویژگی دارد) پیامبری که برای شما

n

آمده است رسول و فرستاده ی خداست، نبی است و از طرف خدا به او وحی می شود ، فرد عادی

n

بوده است، نام این پیامبر هم در تورات و هم در انجیل آمده است( پس پیامبر مورد تایید پیروان

n

موسی وعیسی هم هست.همه ی یهودیان می دانستند که اوآخرین پیامبراست ولی لجاجت ورزیدند)،

n

پیامبر مردم را به کار خوب دعوت می کند، پیامبر مردم را از کار بدی باز می دارد، این پیامبر

n

هر چیزی پاکیزه ای را بر شما حلال می داند، پیامبر چیزهای خبیث را هم حرام کرده است ،

n

پیامبر خرافات را از شما برداشت. و نگذاشت که شما با خرافات زندگی کنید، پیامبر موانعی را که

n

شما برای خودتان تراشیده اید را برداشت. حالا وظیفه ی ما در مورد این پیامبر چیست ؟

n

این آیه می فرماید: پیامبر را قبول کنید و به او ایمان بیاورید، با احترام از او یاد کنید ،پیامبر را

n

یاری کنید با تقوا و عمل تان، از قرآن تبعیت کنید،شما رستگار هستید. پیامبر به مردم بگو که من

n

بر همه ی مردم مبعوث شده ام .

n

پس آیه بالا جواب سوال را می دهد. کسانی که می گویند: چرا ما باید از دین عربی تبعیت کنیم به

n

خاطر شبهه ای است که افتاده است. کسانی با اصل دین و اسلام مخالف هستند و می خواهند به

n

باورهای اسلامی لطمه بزنند. مثلا می گویند که چرا ما باید نام عربی روی فرزندان مان بگذاریم؟

n

چرا نماز راعربی بخوانیم و بعد می گویند چرا پیامبر ما عرب باشد باید ایرانی می شد و در آخر

n

می گویند که این قرآن را پیامبری عربی آورده است پس آنها را کنار بگذاریم.

n

پس این افراد می خواهند دین را کنار بگذارند به خاطر همین شبهه در باورهای ایجاد می کنند.

n

در هیچ جا پیامبر نگفته است که من رسول الله عرب هستم. داریم که من فرستاده شده ام برای

n

همه ی جهانیان ، ما تو را برای همه ی مردم فرستادیم ، ای مردم پیامبر برای همه ی شماست .

n

در هیچ جای قرآن نگفته است که ای پیامبر ما تو را برای عرب فرستاده ایم . پیامبر جهانی است.

n

فردی که جهانی است ملیتی هم دارد.مثلا پیامبر ملیت عربی دارد، ممکن است ملیت فارسی یا …

n

داشت. پیامبر اسلام پیامبر فرهنگ عرب نیست بلکه یپامبر فرهنگ ارزش هاست. فردی وارد

n

مسجد شد و دید که سلمان(فارس بود)، بلال( حبشی بود) و سهیل( رومی بود) و اباذر(عرب بود)

n

در اطراف پیامبر نشسته بودند .در میان این اصحاب ملاک، ارزش است.  روایت داریم که اگر

n

ایمان ده درجه باشد سلمان درجه اش ده است. و رتبه ی اباذر از سلمان کمتر بود. پیامبر و قرآن

n

با فرهنگ غلط عربی مبارزه کرده است و آنرا تایید نکرده است .

n

مثلا قرآن با تبرُج (بی حجابی) مبارزه کرد. در حالیکه در همان زمان در ایران حجاب وجود داشته

n

است. پیامبر نمی گوید که چون در عرب بی حجابی رواج دارد من هم با آن موافق هستم. عده ای از

n

عربها دختران شان را زنده بگور می کردند و شراب می خورند. عربهای کارهای خوب هم داشتند

n

که اسلام آنرا تایید کرد. مثلا چهارماه از سال جنگ نمی کردند، سخاوتمند و میهمان دوست بودند.

n

این شبهه ها بخاطر درک نکردن صحیح رسالت پیامبر است. پیامبر برای جهانیان مبعوث شده است

n

ولی اولین مخاطبان پیامبر جامعه ی اطرافش بودند یعنی عرب ها و بخاطر همین قرآن عربی نازل

n

شد که آنها بفهمند.

n

در مورد اسامی هم روایات زیادی داریم.

n

این اسامی ارزشی است یعنی چون نام شخصیت علی است نام فرزندان مان را علی می گذاریم و

n

این ارتباطی به عرب بودن یا فارس بودن ندارد. پیامبر چون به حضرت ابراهیم علاقه داشت

n

نام پسرش را ابراهیم گذاشته بود. این نام گذاری برای ارزش است. ترجمه ی اسامی، ارزش را

n

منتقل نمی کند. خود اسامی نورانیتی دارد که منتقل می شود. فردی به امام صادق(علیه السلام)

n

گفت که نام دخترم را فاطمه گذاشته ام.

n

امام فرمود :مبادا دخترت را بزنی زیرا نام او ، نام مادرم زهراست.

n

درتاریخ ده ها نمونه داریم که پیامبر خط بطلانی بر ملاک بودن عرب کشید که یکی از آنها در

n

فتح مکه بود. وقتی مکه فتح شد و بت ها شکسته شد، برای گفتن اذان، پیامبر، بلال را که حبشی

n

بود انتخاب کرد .فردی نارحت شد و گفت :چرا بلال اذان می گوید.

n

بعد آیه نازل شد که «ان اکرمکم عندالله اتقیکم»

n

راوی می گوید: که در منا بودم و شنید که پیامبر اعلام کرد: عرب بر عجم، سیاه بر سفید برتری

n

ندارد مگر با تقوا. حضرت علی (علیه السلام) نشسته بود و خواهرش ام هانی به بیت المال آمده بود

n

که حقش را بگیرد و حضرت سی درهم به او داد. فرد ایرانی نزد حضرت آمد و آقا سی درهم،هم

n

به او داد.

n

ام هانی اعتراض کرد که چون من عرب هستم و خواهرشما هستم ،باید به من بیشتر از فرد ایرانی

n

می دادی.

n

امام فرمود: هیچ کدام از این هایی که تو می گویی در قرآن نیست.

n

همه ی نوه های گاندی می گویند که فامیل ما گاندی است زیرا گاندی شخص مبارزی بوده است و

n

همه می خواهند خودشان را به گاندی منتسب کنند حتی نوه های دختری .

n

انتساب های ما هم به این جهت است. پس اسلام دین ارزش است نه عرب و عجم.

n

قرآن به زبان عربی نازل شده است زیرا جامعه ی آن زبان عرب بوده اند و امروز هم باید با

n

همان لحن خوانده بشود .نماز، شعار جهانی اسلام است و همه ی ملت های دنیا با این شناخته می شود.

n

اسامی بخاطر حفظ شخصیت هاست.

n

خانمی به من گفتند که من به حضرت زهرا حسودی می کنم زیرا شوهر ،فرزندان و پدری به این

n

خوبی داشت.

n

بالاخره باید پیامبر در جامعه ای مبعوث می شد. اگر پیامبر از قوم فارس بود ملیت های دیگر

n

می گفتند که چرا ایشان فارس است. اسلام فرمود :این پیامبر همه ی شماست .

n

در ضمن حضرت زهرا سه شب گرسنه خوابید و شوهرش بیشتر در جنگ بود و… سختی های

n

زیادی کشید.

n

این سوالها ریشه دار است و عده ای دین را نمی خواهند. دین و اسلام ارزشی است.

n


n

سوال – در قرآن از پیامبر بعنوان رحمت للعالمین یاد شده است. آیا انجام هفتاد جنگ که خود پیامبر

n

هم در آن حضور داشتند و خون هایی ریخته شد، با این صفت پیامبرمنافات ندارد؟

n

پاسخ – این خودش مظهر رحمت است. مثل پزشکی که سینه را می شکافد تا بیمار را عمل کند.

n

اصل اول در اسلام جنگ نبوده است. درهیچ جنگی اسلام شروع کننده ی جنگ نبوده است.

n

اصل اول صلح و پذیرش حق است.

n

قرآن در سوره نحل می فرماید: که مردم را سه جور دعوت کن. با حکمت ،موعظه و مناظره .

n

این شعار اسلام است .پیامبر سیزده سال در مکه جنگ نکرد. پیامبر را خیلی اذیت کردند و

n

اصحابش را کشتند ، شکنجه کردند و اموال آنان را غارت کردند ولی شمشیر دست نگرفت و

n

جنگ نکرد. بیشتر جنگ های پیامبر دفاعی است. یعنی دشمنان حمله کردند یا خیانت کردند.

n

ده تا از جنگ های پیامبر جنگ است و بقیه درگیری های جزئی است. و جنگ جدی نیست.

n

در فتح مکه خونریزی اتفاق نیفتد. در جنگ تبوک هم خونریزی اتفاق نیفتاد و پیامبر در مرز

n

قراردادی را امضا کردند. در صلح حدیبیه پیامبر صلح را پذیرفت با اینکه به نفع مشرکان بود.

n

مجموعه کشته های پیامبر در جنگ ها بیشتر از ۱۵۰۰ نفر نیست.

n

 در تاریخ طبری داریم که در جنگ احد هفتادنفر و در جنگ بدر هشتاد نفر، درجنگ خندق نُه نفر

n

خیبر ،در فتح مکه سه نفر … کشته شده اند. غربی ها درماهواره این شبه ها را ایجاد می کنند

n

درحالیکه در جنگ های صلیبی و جنگ جهانی اول ،میلیون ها نفر کشته شده اند. آنها جنگ های

n

خودشان را نمی بینند.

n

نکته ی مهم این است که در اسلام جنگ برای خداست .در سوره بقره داریم«بجنگید برای خدا»

n

پس جهاد هم عبادت است. جنگ برای کشورگشایی نیست بلکه برای توحید است.

n

رئوسای مکه اجازه نمی دادند که غلامان و بردگان به پیامبر و اسلام ایمان بیاورند. و آنها را تهدید

n

می کردند. پیامبر باید با آنها می جنگید تا سخن اسلام را به گوش مردم برساند.

n

در قرآن داریم: کسانی که با شما می جنگند، شما هم با آنها بجنگید. و به آنها تجاوز نکنید .

n

خدا فرمود که از مستضعفان دفاع کنید و دین را بر آنها عرضه کنید. پس باید راه را باز کرد.

n

در قرآن داریم :مسلمانان، چرا جنگ نمی کنید و مستضعفان را نجات نمی دهید؟ برای فتنه بجنگید.

n

اسلام در جنگ به ارزش های اخلاقی اهمیت داده است .پیامبر فرمود: ای علی ،با هیچ کس نجنگ

n

مگر اینکه او را به اسلام دعوت کنی. بعضی از قبایل به اسلام دعوت شد.

n

وقتی جنگی شروع می شد پیامبر می فرمود بخاطر خدا حرکت کنید، کسی را قطعه قطعه نکنید،

n

پیر مرد و زن را نکشید، در غذای مشرکین سم نریزید، با اسیر حسن معاشرت داشته باشید .

n

اینها رحمت است. وقتی غده ی سرطانی در بدن باشد پزشک آن را درمی آورد ،این از رحمت

n

پزشک است.

n

قبیله ای می خواستند پیامبر را ترور کنند و … پس باید با اینها مقابله می شد. در فتح مکه تمام

n

مشرکینی که با پیامبر جنگیده بودند ، پیامبر آنها را بخشید. در فتح مکه فردی پرچم به دست گرفت

n

و گفت که امروز، روز انتقام است، پیامبر پرچم را گرفت و آنرا به علی داد و گفت بگو: امروز

n

روز رحمت است. فتح مکه بالاترین رحمت پیامبر نسبت به مشرکین بود.

n

در جنگ حنین، پیامبر به تمام تازه مسلمانانی که سابقه ی جنگ داشتند غنیمت داد. حتی به ابوسفیان

n

هم غنیمت دادند. پس پیامبر، پیامبر رحمت است. امروز دشمن روی قسمت های مهم تاریخ دست

n

گذاشته است و آنرا تحلیل نمی کند.مثلا می گویند که این پزشک تیغ جراحی دست گرفت و قلب

n

مرا شکافت، ممکن است که عده ای تحت تاثیر قرار بگیرند و بگویند چه پزشک بی رحمی .

n

این فرد نمی گوید که این پزشک اول دارو داد، توصیه کرد بعد که بیمار گوش نکرد با وسایل دیگر …

n

و در آخر برای بهبود بیمار عمل جراحی کرد.

n

آنها نمی گویند که چقدر پیامبر زخمی شد و آزار دید ولی فقط دعا می کرد و می گفت که خدایا

n

آنها را هدایت کن. هیچ پیامبری به اندازه ی من اذیت نشد . پیامبر تعداد زیادی را عفو کرد.

n

آنها فقط جنگ پیامبر را می گویند ولی نمی گویند که آنها با پیامبر چه کردند. اگر پدری بچه اش

n

معتاد شد نباید او را دعوا کند؟ برای تربیت بچه، گاهی مدیر باید دانش آموز را اخراج کند.

n

رحمت پیامبر در زوایای مختلفی خودش را نشان می دهد. پیامبر یک رحمت ویژه به مومنین دارد

n

و یک رحمت به همه ی جهانیان دارد.

n

سوال – صفحه 219 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

n

پاسخ – در این صفحه داریم :اگر به حقیقت قرآن و رسالت پیامبر شک دارید از اهل کتاب مسیحیان

n

و یهودیان بپرسید تا آنها به شما بگویند که قرآن حق است.البته اگر عناد نداشته باشند.

n

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *