n
n
n
برنامه سمت خدا ۹۱/۱۱/۷ حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی
n
n
سوال – چرا با وجود اینکه ایرانی و صاحب تمدن قوی و طولانی هستیم باید فرهنگ عربی را
n
بپذیریم. چه می شد که هر ملیتی یرای خودشان پیامبری داشت ؟
n
پاسخ – ما از طریق قرآن می خواهیم پیامبر را بشناسیم. آیاتی که از پیامبر تعریف کرده است
n
زیاد است. در آیه ۱۵۷ سوره اعراف می فرماید: (که پیامبر ده ویژگی دارد) پیامبری که برای شما
n
آمده است رسول و فرستاده ی خداست، نبی است و از طرف خدا به او وحی می شود ، فرد عادی
n
بوده است، نام این پیامبر هم در تورات و هم در انجیل آمده است( پس پیامبر مورد تایید پیروان
n
موسی وعیسی هم هست.همه ی یهودیان می دانستند که اوآخرین پیامبراست ولی لجاجت ورزیدند)،
n
پیامبر مردم را به کار خوب دعوت می کند، پیامبر مردم را از کار بدی باز می دارد، این پیامبر
n
هر چیزی پاکیزه ای را بر شما حلال می داند، پیامبر چیزهای خبیث را هم حرام کرده است ،
n
پیامبر خرافات را از شما برداشت. و نگذاشت که شما با خرافات زندگی کنید، پیامبر موانعی را که
n
شما برای خودتان تراشیده اید را برداشت. حالا وظیفه ی ما در مورد این پیامبر چیست ؟
n
این آیه می فرماید: پیامبر را قبول کنید و به او ایمان بیاورید، با احترام از او یاد کنید ،پیامبر را
n
یاری کنید با تقوا و عمل تان، از قرآن تبعیت کنید،شما رستگار هستید. پیامبر به مردم بگو که من
n
بر همه ی مردم مبعوث شده ام .
n
پس آیه بالا جواب سوال را می دهد. کسانی که می گویند: چرا ما باید از دین عربی تبعیت کنیم به
n
خاطر شبهه ای است که افتاده است. کسانی با اصل دین و اسلام مخالف هستند و می خواهند به
n
باورهای اسلامی لطمه بزنند. مثلا می گویند که چرا ما باید نام عربی روی فرزندان مان بگذاریم؟
n
چرا نماز راعربی بخوانیم و بعد می گویند چرا پیامبر ما عرب باشد باید ایرانی می شد و در آخر
n
می گویند که این قرآن را پیامبری عربی آورده است پس آنها را کنار بگذاریم.
n
پس این افراد می خواهند دین را کنار بگذارند به خاطر همین شبهه در باورهای ایجاد می کنند.
n
در هیچ جا پیامبر نگفته است که من رسول الله عرب هستم. داریم که من فرستاده شده ام برای
n
همه ی جهانیان ، ما تو را برای همه ی مردم فرستادیم ، ای مردم پیامبر برای همه ی شماست .
n
در هیچ جای قرآن نگفته است که ای پیامبر ما تو را برای عرب فرستاده ایم . پیامبر جهانی است.
n
فردی که جهانی است ملیتی هم دارد.مثلا پیامبر ملیت عربی دارد، ممکن است ملیت فارسی یا …
n
داشت. پیامبر اسلام پیامبر فرهنگ عرب نیست بلکه یپامبر فرهنگ ارزش هاست. فردی وارد
n
مسجد شد و دید که سلمان(فارس بود)، بلال( حبشی بود) و سهیل( رومی بود) و اباذر(عرب بود)
n
در اطراف پیامبر نشسته بودند .در میان این اصحاب ملاک، ارزش است. روایت داریم که اگر
n
ایمان ده درجه باشد سلمان درجه اش ده است. و رتبه ی اباذر از سلمان کمتر بود. پیامبر و قرآن
n
با فرهنگ غلط عربی مبارزه کرده است و آنرا تایید نکرده است .
n
مثلا قرآن با تبرُج (بی حجابی) مبارزه کرد. در حالیکه در همان زمان در ایران حجاب وجود داشته
n
است. پیامبر نمی گوید که چون در عرب بی حجابی رواج دارد من هم با آن موافق هستم. عده ای از
n
عربها دختران شان را زنده بگور می کردند و شراب می خورند. عربهای کارهای خوب هم داشتند
n
که اسلام آنرا تایید کرد. مثلا چهارماه از سال جنگ نمی کردند، سخاوتمند و میهمان دوست بودند.
n
این شبهه ها بخاطر درک نکردن صحیح رسالت پیامبر است. پیامبر برای جهانیان مبعوث شده است
n
ولی اولین مخاطبان پیامبر جامعه ی اطرافش بودند یعنی عرب ها و بخاطر همین قرآن عربی نازل
n
شد که آنها بفهمند.
n
در مورد اسامی هم روایات زیادی داریم.
n
این اسامی ارزشی است یعنی چون نام شخصیت علی است نام فرزندان مان را علی می گذاریم و
n
این ارتباطی به عرب بودن یا فارس بودن ندارد. پیامبر چون به حضرت ابراهیم علاقه داشت
n
نام پسرش را ابراهیم گذاشته بود. این نام گذاری برای ارزش است. ترجمه ی اسامی، ارزش را
n
منتقل نمی کند. خود اسامی نورانیتی دارد که منتقل می شود. فردی به امام صادق(علیه السلام)
n
گفت که نام دخترم را فاطمه گذاشته ام.
n
امام فرمود :مبادا دخترت را بزنی زیرا نام او ، نام مادرم زهراست.
n
درتاریخ ده ها نمونه داریم که پیامبر خط بطلانی بر ملاک بودن عرب کشید که یکی از آنها در
n
فتح مکه بود. وقتی مکه فتح شد و بت ها شکسته شد، برای گفتن اذان، پیامبر، بلال را که حبشی
n
بود انتخاب کرد .فردی نارحت شد و گفت :چرا بلال اذان می گوید.
n
بعد آیه نازل شد که «ان اکرمکم عندالله اتقیکم»
n
راوی می گوید: که در منا بودم و شنید که پیامبر اعلام کرد: عرب بر عجم، سیاه بر سفید برتری
n
ندارد مگر با تقوا. حضرت علی (علیه السلام) نشسته بود و خواهرش ام هانی به بیت المال آمده بود
n
که حقش را بگیرد و حضرت سی درهم به او داد. فرد ایرانی نزد حضرت آمد و آقا سی درهم،هم
n
به او داد.
n
ام هانی اعتراض کرد که چون من عرب هستم و خواهرشما هستم ،باید به من بیشتر از فرد ایرانی
n
می دادی.
n
امام فرمود: هیچ کدام از این هایی که تو می گویی در قرآن نیست.
n
همه ی نوه های گاندی می گویند که فامیل ما گاندی است زیرا گاندی شخص مبارزی بوده است و
n
همه می خواهند خودشان را به گاندی منتسب کنند حتی نوه های دختری .
n
انتساب های ما هم به این جهت است. پس اسلام دین ارزش است نه عرب و عجم.
n
قرآن به زبان عربی نازل شده است زیرا جامعه ی آن زبان عرب بوده اند و امروز هم باید با
n
همان لحن خوانده بشود .نماز، شعار جهانی اسلام است و همه ی ملت های دنیا با این شناخته می شود.
n
اسامی بخاطر حفظ شخصیت هاست.
n
خانمی به من گفتند که من به حضرت زهرا حسودی می کنم زیرا شوهر ،فرزندان و پدری به این
n
خوبی داشت.
n
بالاخره باید پیامبر در جامعه ای مبعوث می شد. اگر پیامبر از قوم فارس بود ملیت های دیگر
n
می گفتند که چرا ایشان فارس است. اسلام فرمود :این پیامبر همه ی شماست .
n
در ضمن حضرت زهرا سه شب گرسنه خوابید و شوهرش بیشتر در جنگ بود و… سختی های
n
زیادی کشید.
n
این سوالها ریشه دار است و عده ای دین را نمی خواهند. دین و اسلام ارزشی است.
n
n
سوال – در قرآن از پیامبر بعنوان رحمت للعالمین یاد شده است. آیا انجام هفتاد جنگ که خود پیامبر
n
هم در آن حضور داشتند و خون هایی ریخته شد، با این صفت پیامبرمنافات ندارد؟
n
پاسخ – این خودش مظهر رحمت است. مثل پزشکی که سینه را می شکافد تا بیمار را عمل کند.
n
اصل اول در اسلام جنگ نبوده است. درهیچ جنگی اسلام شروع کننده ی جنگ نبوده است.
n
اصل اول صلح و پذیرش حق است.
n
قرآن در سوره نحل می فرماید: که مردم را سه جور دعوت کن. با حکمت ،موعظه و مناظره .
n
این شعار اسلام است .پیامبر سیزده سال در مکه جنگ نکرد. پیامبر را خیلی اذیت کردند و
n
اصحابش را کشتند ، شکنجه کردند و اموال آنان را غارت کردند ولی شمشیر دست نگرفت و
n
جنگ نکرد. بیشتر جنگ های پیامبر دفاعی است. یعنی دشمنان حمله کردند یا خیانت کردند.
n
ده تا از جنگ های پیامبر جنگ است و بقیه درگیری های جزئی است. و جنگ جدی نیست.
n
در فتح مکه خونریزی اتفاق نیفتد. در جنگ تبوک هم خونریزی اتفاق نیفتاد و پیامبر در مرز
n
قراردادی را امضا کردند. در صلح حدیبیه پیامبر صلح را پذیرفت با اینکه به نفع مشرکان بود.
n
مجموعه کشته های پیامبر در جنگ ها بیشتر از ۱۵۰۰ نفر نیست.
n
در تاریخ طبری داریم که در جنگ احد هفتادنفر و در جنگ بدر هشتاد نفر، درجنگ خندق نُه نفر
n
خیبر ،در فتح مکه سه نفر … کشته شده اند. غربی ها درماهواره این شبه ها را ایجاد می کنند
n
درحالیکه در جنگ های صلیبی و جنگ جهانی اول ،میلیون ها نفر کشته شده اند. آنها جنگ های
n
خودشان را نمی بینند.
n
نکته ی مهم این است که در اسلام جنگ برای خداست .در سوره بقره داریم«بجنگید برای خدا»
n
پس جهاد هم عبادت است. جنگ برای کشورگشایی نیست بلکه برای توحید است.
n
رئوسای مکه اجازه نمی دادند که غلامان و بردگان به پیامبر و اسلام ایمان بیاورند. و آنها را تهدید
n
می کردند. پیامبر باید با آنها می جنگید تا سخن اسلام را به گوش مردم برساند.
n
در قرآن داریم: کسانی که با شما می جنگند، شما هم با آنها بجنگید. و به آنها تجاوز نکنید .
n
خدا فرمود که از مستضعفان دفاع کنید و دین را بر آنها عرضه کنید. پس باید راه را باز کرد.
n
در قرآن داریم :مسلمانان، چرا جنگ نمی کنید و مستضعفان را نجات نمی دهید؟ برای فتنه بجنگید.
n
اسلام در جنگ به ارزش های اخلاقی اهمیت داده است .پیامبر فرمود: ای علی ،با هیچ کس نجنگ
n
مگر اینکه او را به اسلام دعوت کنی. بعضی از قبایل به اسلام دعوت شد.
n
وقتی جنگی شروع می شد پیامبر می فرمود بخاطر خدا حرکت کنید، کسی را قطعه قطعه نکنید،
n
پیر مرد و زن را نکشید، در غذای مشرکین سم نریزید، با اسیر حسن معاشرت داشته باشید .
n
اینها رحمت است. وقتی غده ی سرطانی در بدن باشد پزشک آن را درمی آورد ،این از رحمت
n
پزشک است.
n
قبیله ای می خواستند پیامبر را ترور کنند و … پس باید با اینها مقابله می شد. در فتح مکه تمام
n
مشرکینی که با پیامبر جنگیده بودند ، پیامبر آنها را بخشید. در فتح مکه فردی پرچم به دست گرفت
n
و گفت که امروز، روز انتقام است، پیامبر پرچم را گرفت و آنرا به علی داد و گفت بگو: امروز
n
روز رحمت است. فتح مکه بالاترین رحمت پیامبر نسبت به مشرکین بود.
n
در جنگ حنین، پیامبر به تمام تازه مسلمانانی که سابقه ی جنگ داشتند غنیمت داد. حتی به ابوسفیان
n
هم غنیمت دادند. پس پیامبر، پیامبر رحمت است. امروز دشمن روی قسمت های مهم تاریخ دست
n
گذاشته است و آنرا تحلیل نمی کند.مثلا می گویند که این پزشک تیغ جراحی دست گرفت و قلب
n
مرا شکافت، ممکن است که عده ای تحت تاثیر قرار بگیرند و بگویند چه پزشک بی رحمی .
n
این فرد نمی گوید که این پزشک اول دارو داد، توصیه کرد بعد که بیمار گوش نکرد با وسایل دیگر …
n
و در آخر برای بهبود بیمار عمل جراحی کرد.
n
آنها نمی گویند که چقدر پیامبر زخمی شد و آزار دید ولی فقط دعا می کرد و می گفت که خدایا
n
آنها را هدایت کن. هیچ پیامبری به اندازه ی من اذیت نشد . پیامبر تعداد زیادی را عفو کرد.
n
آنها فقط جنگ پیامبر را می گویند ولی نمی گویند که آنها با پیامبر چه کردند. اگر پدری بچه اش
n
معتاد شد نباید او را دعوا کند؟ برای تربیت بچه، گاهی مدیر باید دانش آموز را اخراج کند.
n
رحمت پیامبر در زوایای مختلفی خودش را نشان می دهد. پیامبر یک رحمت ویژه به مومنین دارد
n
و یک رحمت به همه ی جهانیان دارد.
n
سوال – صفحه 219 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.
n
پاسخ – در این صفحه داریم :اگر به حقیقت قرآن و رسالت پیامبر شک دارید از اهل کتاب مسیحیان
n
و یهودیان بپرسید تا آنها به شما بگویند که قرآن حق است.البته اگر عناد نداشته باشند.
n