ما را در ویراستی دنبال کنید

فرهنگ انتظار در برابر فرهنگ ابتذال
n

n

n

n

فرهنگ انتظار در برابر فرهنگ ابتذال

n

یکی از مهمترین خصوصیات دوره غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود

n

تعارضات و فتنه های فرهنگی اخلاقی و دینی و رواج و تکثیر انواع مکاتب و باندهای ضد اخلاقی

n

و ضد خانواده است. در این دوره ناهنجاری ها و قانون شکنی های دینی، بی حیایی (۱) و سنت

n

شکنی ملی رواج می یابد و هویت فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد و جوامع در مخاطره ی شدید

n

قرار می گیرد. یکی از بدترین حملات و تخریب ها در این دوره، متوجه کانون خانه و خانواده است

n

و گروهها و مکاتب فاسد در این خصوص پایه گذاری می گردد.

n

یکی از شایعترین مکاتب امروزی در جهان غرب که در دنیای شرق و در بین مسلمین نیز بی تأثیر

n

نبوده، نهضت فمینیستی و در کنار آن شیطان پرستی با شاخه های گوناگون خود می باشد.

n

اساسی ترین هدف این گروهها و باندها فروپاشی نهاد خانواده و ایجاد گسست فرهنگی بین نسلهای

n

گذشته و حال و آینده و تکثیر و تولید نسلهای آلوده وغیر قانونی و ترویج شهوت پرستی و خطاکاری

n

و استحاله فرهنگی در کارکرد زن و مرد و نظام خانواده و خانه داری است.

n

آنان برای تحقق استحاله فرهنگی تلاش می کنند تا انسانها را از مدار فطرت و قانون طبیعت خارج

n

نمایند و عصیان و تمرد در برابر خدا، قانون، نظم و خانواده و اصالتهای آن را نهادینه و عادی نمایند

n

و در یک کلام فرهنگ ابتذال را جانشین فرهنگ و تمدن و اخلاق اصیل نمایند.

n

در روایات اهل بیت(علیه السلام) این دوران و شاخصه های آن پیش بینی شده است و به عنوان هشدار

n

و ایجاد آماده باش از آن خبر داده شده است.

n


از مؤلفه های خانواده های مهدی باور، شناخت آسیب ها و آفات این دوره و حفاظت و تنزّه از آنها

n

بویژه در موضوع خانه و خانواده و جایگزینی فرهنگ «انتظار» در برابر فرهنگ «ابتذال» است.

n

 

n

در روایات اهل بیت(علیه السلام) ناهنجاری خانوادگی دوره آخرالزمان و دوران غیبت تبیین شده تا

n

محبّان اهل بیت(علیه السلام) با مراقبت شدید، خانواده های خود را از اینگونه آسیب ها محافظت نمایند.

n

 

n

در روایتی امام صادق(علیه السلام) پس از آن که به نشانه ها، علامات، اوضاع و احوال دوره ی

n

آخرالزمان اشاره می کنند، می فرمایند:

n

 

n

(فَکُن عَلی حذَرٍ واطلُب إلی الله النَّجاهَ واعلَم أنَّ الناسَ فی سُخطِ الله عزَّو جلَّ…وَاجتهِد أن یَراکَ الله

n

عزَّو جلَّ فیِ خِلافِ ما هُم عَلَیهِ.) (۲)

n


«(در چنین زمانی) از خشم خدا برحذر باش و از خداوند نجات بطلب و بدان که مردم مورد خشم و

n

غضب پروردگار هستند و… تلاش کن که خداوند تو را در وضعی برخلاف وضع آنها ببیند.»

n

 

n

ناهنجاری های خانوادگی در آخرالزمان

n

۱- بی غیرتی

n

غیرت در لغت به معنای کراهت انسان از تصرف بیگانه در حقوق اوست.

n

شهید مطهری(ره) در تعریف غیرت می فرمایند: « غیرت نوعی پاسبانی است که آفرینش برای

n

مشخص بودن و مخلتط نشدن نسلها در وجود بشر نهاده است.»(۳)

n

در دوره ی آخرالزمان زنان و مردان و جوانان دچار نوعی بی حسی و بی میلی در دفاع از

n

ارزشهای اسلامی و انسانی خود و از کیان خود و خانواده خود می شوند و به ساختارشکنی

n

نظام و حقوق و مبانی اخلاقی خانواده می پردازند.

n

شهید مطهری (ره) در خصوص اهمیت و تعریف غیرت می فرمایند:

n

«افرادی که با خودخواهی ها و شهوات نفسانی مبارزه می کنند و به تمام معنی انسان و انسان

n

دوست می گردند و خود را وقف خدمت به خلق می کنند و حسّ خدمت به نوع در آنها بیدار

n

می شود، چنین اشخاصی غیورتر و نسبت به همسران خود حساس تر می گردند. این گونه افراد

n

حتی نسبت به ناموس دیگران نیز حساس می گردند یعنی وجدانشان اجازه نمی دهد که ناموس

n

اجتماع مورد تجاوز قرار گیرد. ناموس اجتماع، ناموس خودشان می شود.امام علی(علیه السلام)

n

جمله ی عجیبی دارد.

n

می فرماید: « ما زَنی غیورٌ قَطُّ» « هرگز یک انسان شریف و غیور زنا نمی کند…» چرا؟

n

برای اینکه غیرت یک شرافت و یک حساسیت انسانی است نسبت به پاکی و طهارت جامعه. انسان

n

غیور همان طور که راضی نمی شود دامن ناموس خودش آلوده گردد، راضی نمی شود دامن ناموس

n

اجتماع هم آلوده شود.» (۴)

n

بر اساس روایات اهل بیت (علیهم السلام)، این صفت اخلاقی در آخرالزمان به شدت مورد آسیب قرار

n

می گیرد و زنان، مردان و جوانان نه تنها غیرت خویش را از دست می دهند، بلکه به نداشتن آن نیز

n

افتخار می کنند، به همین دلیل جهت حراست از کیان و قداست خانواده لازم است با پناه بردن به

n

فرهنگ انتظار و غیرت ورزی از ابتذال و بی غیرتی، خانواده ها را مصونیت بخشیم.

n

۲– عدم احسان در رسیدگی به والدین

n

یکی از مشکلات خانوادگی در آخرالزمان ایجاد گسست و گسیختگی بین اعضاء خانواده و بی توجهی

n

فرزندان نسبت به والدین می باشد.

n

قال رسول الله( صلی الله علیه وآله):

n

 (….و رأیتَ العُقُوقَ قَد ظَهَرَ و استُخِفَّ بِالوالدین.) (۵)

n

« و می بینی که عاقّ والدین شدن رواج یافته، پدر و مادر سبک شمرده می شوند.»

n

 (یَفتَری الوَلَدُ عَلی أبیه و یَدعُو عَلی والِدَیه و یفرَحُ بِمَوتِهِما.) (۶)

n

«فرزند به پدرش تهمت می زند، پدر و مادرش را نفرین می کند و از مرگ آنها مسرور می شود.»

n

 

n

۳- عدم توجه به معنویت و تربیت دینی فرزندان

n

یکی از ناهنجارهای دوره آخرالزمان، کم توجهی والدین به امور معنوی و دینی فرزندان و مانع

n

تراشی آنان برای آشنایی علمی و گرایش های دینی می باشد.

n

رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) می فرمایند:

n

(یکونُ هلاکُ الرَّجُل عَلی یَدَی أبَوَیه فَإن لَم یَکُن لَهُ أبوانِ فَعَلی یَدَی زوجَتِهِ و وَلَدهِ فإن لم یکن

n

له زوجَهٌ و وَلَدٌ فعلی یَدَی قَرابَتِهِ و جِیرانِهِ.) (۷)

n

«هلاکت انسان به دست پدر و مادرش تحقق می یابد، اگر پدر و مادر نداشته باشد به دست همسر

n

و فرزندانش و اگر همسر و فرزندی نداشته باشد، به دست خویشان و همسایگانش.»

n

روایت شده که روزی رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) به برخی از کودکان نظری کرد و فرمود:

n

(ویلٌ لأولاد آخرالزّمان مِن آبائِهم ! فقیل: یا رسول الله! من آبائِهم المشرکین؟ فقال: لا مِن آبائِهم

n

المؤمنین، لا یُعَلِّمُونَهُم شَیئاً مِنَ الفرائضِ و إذا تَعَلِّموا أولادَهم مَنَعُوهُم و رَضُوا عنهم بِعرَضٍ یَسیر

n

مِن الدُّنیا فَأنَا مِنهم بَریءٌ وهم مِنّی براءٌ.) (۸)

n

«وای بر فرزندان آخرالزمان از روش پدرانشان! عرض شد: یا رسول الله ! از پدران مشرک آنها؟

n

فرمود: نه، از پدران مسلمانشان که چیزی از فرائض دینی را به آنها یاد نمی دهند و اگر فرزندان

n

خود از پی فراگیری بروند منعشان می کنند. و تنها از این خشنودند که آنها درآمد مالی داشته باشند

n

هر چند ناچیز باشد. سپس فرمود: من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.»

n

۴- قطع رحم

n

از معضلات و آسیب های خانوادگی دوره ی آخرالزمان، قطع رحم و ناآشنایی با آشنایان و بی وفائی

n

و کم توجهی و عدم ارتباط بین اقوام و خویشان می باشد.

n

این معضل خانوادگی در حالی است که ارتباطات اجتماعی و روابط با غیر اقوام در برخی موارد

n

جدی گرفته شده و در آن افراط می شود.

n

رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) در این زمینه می فرمایند:

n

(إذا قَطَعُوا الأرحام و مَنُّوا بِالطَّعام….) (۹)

n

«هنگامی که پیوند خویشاوندی قطع شود و برای اطعام و میهمانی دادن بر یکدیگر منت گذارند…»

n

 

n

۵- کثرت طلاق

n

از دیگرآفات و آسیب های خانوادگی آخرالزمان، سست شدن نهاد خانواده و فروپاشی روابط خانوادگی

n

و گسستگی و سپس گسیختگی خانواده هاست و اخبار آخر الزمان از شیوع طلاق در آن دوره خبر می دهد.

n

رسول خدا ( صلی الله علیه وآله) می فرمایند:
 (إذا کَثُرَ الطَّلاقُ و لا یُقامُ حَدٌّ.) (۱۰)

n

«هنگامی که طلاق بسیار باشد و حدود الهی اقامه نشود.»

n

 

n

۶- لذت گرائی افراطی و غیر مشروع

n

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:

n

(یکونُ هَمُّ النَّاسِ بُطُونُهُم و فروجُهُم، فَلا یُبالُونَ بِما أکَلُوا و لا بِما نَکَحُوا.) (۱۱)

n

«هم و غم مردم (در آخرالزمان) همه همت مردم به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوتشان

n

خلاصه می شود، دیگر اهمیت نمی دهند که آنچه می خورند حلال است یا حرام؟ و اینکه آیا

n

راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع؟!»

n

 

n

۷- حرام خوری

n

یکی از وظایف والدین، هدیه رزق حلال و پاک به فرزندان و کسب تقوای اقتصادی است،

n

به طوری که بایستی پرورش و تربیت فرزندان توأم با تقوی اقتصادی باشد، چرا که رزق

n

ناپاک وآلوده، تأثیرات تخریبی عمیقی بر روح و روان و معنویت گرائی افراد خواهد داشت.

n

 

n

قرآن کریم در این زمینه می فرمایند:

n

(یا أیُّها الرُّسل کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَاعمَلُوا صالِحاً…) (۱۲)

n

«ای پیامبران، از غذاهای پاکیزه بخورید و کار شایسته انجام دهید….»

n

 

n

در دوره آخرالزمان بحران معنوی به عرصه اقتصاد خانواده کشیده می شود و خانواده ها تقوای

n

اقتصادی را از دست داده و خود را به انواع آلودگی های اقتصادی دچار می سازند، آلودگیهایی

n

همچون ربا، کم فروشی، رشوه خواری، گران فروشی و… که اهل البیت(علیهم السلام) به گوشه هایی

n

از این انحرافات اشاره کرده اند.

n

قال الصادق(علیه السلام):

n

(… وَ رَأیتَ الرَّجُل إذا مَرَّ به یومٌ و لَم یکسِب فیه الذَّنبَ العظیم مِن فُجورٍ أو بَخس مکیالٍ أو میزانٍ

n

أو غَشیانِ حَرامٍ أو شُربٍ مُسکرٍ، کئیباً حزیناً، یحسِبُ أنَّ ذلک الیوم علیه ضَیعَهٌ مِن عُمرهِ.) (۱۳)

n

«هنگامی که ببینی که اگر مردی یک روز گناه بزرگی انجام نداده باشد از قبیل: فحشاء، کم فروشی،

n

کلاهبرداری و شرب خمر، بسیار غمگین و اندوهگین می شود که گوئی آن روز عمرش تباه شده است.»

n

 

n

 (و رأیتَ الرَّجلَ معیشتُهُ مِن بَخس المِکیال والمیزان) (۱۴)

n

« و می بینی که زندگی مرد از کم فروشی و تقلب تأمین می شود.»

n

قال رسول الله ( صلی الله علیه وآله):

n

 (و عِندها یَظهَرُ الرِّبا و یَتَعامَلونَ بِالرُّشی و یُوضَعُ الدّینُ و تُرفَع الدُّنیا.) (۱۵)

n

« در آن زمان وبا شایع می شود. کارها با رشوه انجام می یابد، مقام و ارزش دین تنزّل می نماید

n

و دنیا در نظر آنها ارزش پیدا می کند.»

n

 (لَیَأتینَّ عَلَی النّاسِ زمانٌ، لا یبقی أحَدٌ إلاّ أکَلَ الرِّبا فَإن لَم یَأکُلهُ أضابَهُ غبارُهُ.) (۱۶)

n

«برای مردم زمانی پیش می آید که أحدی یافت نمی شود جز اینکه به ربا آلوده گردد، اگر مستقیماً

n

هم ربا نخورد، گرد ربا به او می رسد.»

n

 

n————————————————————-n

پی‌نوشت‌ها:

n

۱. از آنجا که «حیا» به معنای التزام به قانون عقل و عرف است، « بی حیایی» به معنای شکستن قوانین عقل و عرف است.
۲. روزگار رهایی، حدیث ۱۰۹۵.
۳. حجاب، ص ۶۲.
۴. مجموعه آثار شهید مطهری (ره)، ج ۱۹، ص ۴۱۶.
۵. روزگار رهایی، حدیث ۹۹۱.
۶. همان، حدیث ۹۹۴.
۷. همان، حدیث ۹۹۷.
۸. جامع الأخبار، ص ۱۰۶.
۹. روزگار رهایی، حدیث ۹۹۶.
۱۰. روزگار رهایی، حدیث ۱۰۱۳.
۱۱. همان، حدیث ۱۰۵۸.
۱۲. مؤمنون / ۵۱.
۱۳. روزگار رهایی، حدیث ۱۰۹۳.
۱۴. همان، حدیث ۱۰۹۴.
۱۵ روزگار رهایی، حدیث ۹۶۹.
۱۶. همان، حدیث ۹۷۰.

n

n

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *