علت حرام بودن گوشت خوک از نظر قرآن

علت حرام بودن گوشت خوک از نظر قرآن

خدمات دین الهی به بشریت است، زیرا در شرایطی که میکروب کشف نشده بود و اثرات غذاهای پلید در بوجود آوردن بیماری‌ها روشن نبود، آنها را ممنوع اعلام کرده و این خدمت بزرگی در جهت سلامتی انسان‌ها می‌باشد.

یکی از حیوان‌هایی که مصرف گوشت آن در فهرست غذاهای حرام قرار گرفته است گوشت خوک می‌باشد که در قرآن از آن به «لحم خنزیر» یاد شده است:

{إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَ...} ؛

خدا، تنها (خوردن) مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که به هنگام سربریدن نام غیرخدا بران بانگ زده شده حرام کرده است.

که مضمون این آیه، در چهار سوره‌ی قرآن آمده است و علت تاکید قرآن بر این مطلب، همان اهمیت موضوع و خطرات جسمی و روحی مصرف گوشت خوک و نیز آلودگی جامعه‌ی بشری به آن است به طوری که هنوز در برخی کشورهای جهان به ویژه اروپا و آمریکا گوشت خوک جزء غذاهای رسمی آنها قرار دارد.

حال می خواهم به حکمت حرام شمردن گوشت خوک بپردازیم :
برخی صاحب نظران در مورد حرمت گوشت خوک به برخی از حکمت‌های قرآن اشاره کرده‌اند که بعضی از آن موارد را در اینجا می‌آوریم و برای آگاهی بیشتر ازاین موضوع منابعی را جهت مطالعه معرفی می‌کنیم:

در مورد فلسفه‌ی حرمت گوشت خوک از دو جهت می‌توان سخن گفت:

الف. تأثیرات روحی و روانی گوشت خوک:
خوک حتی نزد اروپائیان که از گوشت آن می‌خورند سمبل بی‌غیرتی است وحیوانی کثیف است. خوک در امور جنسی فوق العاده بی‌تفاوت و لا أبالی است و علاوه بر تأثیر غذا در روحیات که از نظر علمی ثابت شده است، تاثیراین غذا در خصوص لاأبالی گری در مسائل جنسی مشهود است.

یکی از نویسندگان می‌نویسد: خوک غیرت ناموسی ندارد و جفت خود را درمعرض خوک‌های نر دیگر قرار می‌دهد و حتی از این کار لذت هم می‌برد، که این صفات در گوشتش هم تاثیراتی دارد از این جهت اشخاصی که از آن تغذیه می‌کند همان صفات و اخلاق رذیله را پیدا می‌کنند.

ب. ضررهای بهداشتی و بیماری‌هایی که توسط خوک به انسان منتقل می‌شود:

برخی بیماری‌ها هستند که از جمله عوامل ابتلای به آنها گوشت خوک است و استفاده از گوشت خوک در ایجاد آنها موثر است:

1- تریکین حیوان کوچکی است که در میان گوشت خوک لانه می کند .

تریکین کرم کوچکی است که نر آن تا یک میلیمتر و نیم و ماده آن تا سه میلیمتر قطر دارد. در عرض یکماه می تواند از ده تا پانزده هزار تخم گذارد.به محض اینکه در اثر خوردن گوشت خوک تریکین وارد بدن انسان شود گلبولهای سرخ خون ابتدا شروع به زیادی کرده و بعد از بین می روند و کار به جائی می رسد که گلبول خون خیلی کم میشود و انسان دچار مرض کمخونی میگردد و ممکن است این حالت او را به مرگ بکشد.

هنگامی که تریکین ها وارد معده شدند جدار آهکی خود را در اثر دخالت عصیدهای معدی از دست می دهند و به سرعت تولید مثل نموده از راه معده و خون داخل بدن می شوند.

اولین اثر آن سرگیجه و تب های مخصوص من جمله تب های مربوط به دستگاه هضم می باشد بعدا اسهال دست می دهد تب حاصله از این حالت ابتدا ضعیف است ولی رفته رفته سخت و مزمن می گردد.

دردهای دیگری از قبیل روماتیسمی مختلف ، کشش اعصاب ، خارش داخلی بدن ، تراکم پی ها ، کوفتگی و خستگی سخت در تمام کالبد ، جمع شدن عضلات صورت و بالاخره دردهای ناشی از ضعف فوق العاده بدن به وجود آمده پس از چهار پنج روز مرگ فرا می رسد.

آثار دیگری هم در مریض به وجود می آید از قبیل سختی عمل مضغ و بلع ( خوردن ) و تنفس.

ممکن است مرگ در اثر عوامل دیگری نیز تولید گردد زیرا کرمها در هفته سوم اقامتشان در معده شروع به حمله به عضلات می کنند و در هفته هفتم به ریه هجوم می برند و تولید مرض ضعف قوا نموده و مریض را می کشد.

مرضی که از کرم تریکین حاصل می گردد به نام تریکیوز مشهور است این مرض در کشورهاییکه گوشت خوک زیاد مصرف می شود زیاد است و درکشورهای اسلامی که خوک حرام است اصلا دیده نمی شود.

تریکین که داخل معده می شود هیچ دوای کرم کش یا ورمیفوژی قادر به دفع آن نیست هنگامی که نوزادهای تریکین در عضلات نفوذ کند چاره ای نیست و مریض باید تن به مرگ دهد.

برای نشان دادن اهمیت این مرض و سرایت آن کافیست بگوییم که در یک کیلو گوشت خوک ممکن است 400 میلیون نوزاد تریکین باشد.

2-مرض لادرری : یکی از خطرناک ترین امراض که به وسیله خوردن گوشت خوک به انسان سرایت می کند مرض لادرری است که عامل مولده آن تنیا یا کرم کدو است بدن این کرم ، مرکب از یک سر است که دو ردیف قلاب و چهار بادکش دارد و به وسیله آن خود را به جدار معده می چسباند بعد از سر زنجیر خیلی طولانی از حلقه است که بدن او را تشکیل می دهد و گاهی مجموع این حلقه ها چندین متر می شود حلقه نزدیک سر خیلی کوچک است و هرچه از آنجا دور شود حلقه ها متدرجا درشت می شوند و دائما

حلقه های جدید بین سر و آخرین حلقه تشکیل شده ، طول حیوان را بیشترمی کند ولی حلقه هایی از انتهای بدن که پر از تخم اند جدا شده و با مدفوع خارج می گردند ، هر حلقه تنیا دارای دو جنس نر و ماده و جفت گیری در خود آن انجام می گیرد ، خوک ها تخمهایی که بدین وسیله دفع و جزء زباله ها می شود را می خورند به محض اینکه تخمهای مزبور داخل معده خوک شد تخم باز شده تولید نوزاد می کند اگر گوشت این خوک را انسان بخورد ( خیلی کم اتفاق می افتد که گوشت خوک فاقد نوزاد تنیا باشد ) نوزاد ها

به محض داخل شدن در روده انسان رشد کرده و تبدیل به تنیا خواهند شد بر خلاف مشهور که می گویند کرم کدو بیش از یکی نیست ممکن است چندین کرم وارد بدن انسان گردد ، وجود کرم کدو در بدن انسان موجب

اختلال های بسیار خواهد شد و بهترین طرز مصون بودن از آن به عقیده علمای امروز نخوردن گوشت خوک است.

مرض لادرری در کشورهایی که گوشت خوک زیاد مصرف می شود مانند آلمان فراوان است. زیانهای گوشت خوک منحصر به این دو که گفتیم نیست ، گوشت خوک اصولا ثقیل الهضم است و معده را سخت در زحمت می دارد.

در اثر خوردن گوشت خوک اغلب سمی به وجود می آید که در اصطلاح علمی آنرا بوتولیسم می نامند.

حقیقتا باید به حال کسانی که از روی تجربیات علمی زیانهای خوک را فهمیده اند و باز در خوردن آن اصرار دارند افسوس خورد و ضمنا نسبت به بزرگی دین اسلام که در هزارو چهارصد سال پیش در وقتی که دنیا از

این گونه مسائل خیلی دور بوده زیانهای خوک را در نظر داشته و آنرا حرام نموده اقرار باید نمود.

چنانچه درباره سگ که دین اسلام آنرا نجس العین دانسته و حکم به نجس العین بودنش فرموده و نهی از جا دادن او در داخل خانه نموده ،

اخیرا کشف شده که ناخوشی ها و بیماریهای بسیار ممکن است از سگ به انسان منتقل شود که از آن جمله این امراض است :

جرب ، کچلی و امراض جلدی که در اثر قارچ ها به وجود می آید ، هاری و بالاتر از همه مرض کرم کدوی سگ ، انتقال انواع شپشها از سگ به انسان ، سرایت سل و غیره.

و تفصیل هریک از این امراض و ابتلاء به آنها را در کتاب مزبور ذکر کرده و نیز می نوسید : دانسته شده میکروبی که از زبان سگ در هنگام لیسیدن ظرف به آن میرسد چیزی جز خاک آنرا برطرف نمی سازد چنانچه در اسلام طاهر شدن آنرا موقوف و فقط به خاکمالی دانسته اند.گناهان کبیره جلد 2 صفحه 187 الی 191

3-اسهال خونی؛

4-یرقان عفونی؛

5-انتامیب هیستولتیک، که انسان را به اسهال آمیبی مبتلا می‌نماید؛

6-بیماری شبه باد سرخ که در انسان به صورت لکه‌های سرخ و دردناک توأم با سوزش شدید روی دست‌ها ظاهر می‌شود؛ تصلب مشرایین ـ دردهای مفصلی و مسمومیت‌ها و علت آن میزان زیاد چربی و اسیداوریک موجود در گوشت خوک می‌باشد.

7-خوک از خوردن چیزهای پلید حتی مدفوع خودش باکی ندارد لذا معده‌اش لانه اقسام میکروب‌هاست که به گوشت و خون و شیرش هم سرایت می‌کند.

اما برخی بیماری‌ها تنها علت آن، خوردن گوشت خوک است از جمله:

1- «کرم کدوی خوک» که درعضلات و مغز خوک یافت می‌شود که انسان را دچارنارسایی‌هایی در دستگاه گوارش می‌کند.

2- «تری شینوز» این نیز کرم دیگری است که باعث خراشیدن و التهاب جداره امعاء و پیدایش جوش‌ها و دمل‌های پراکنده در تمام بدن و درد شدید عضلانی و سختی تنفس و ناتوانی در سخن گفتن و جویدن غذا و ... می‌شود که تا به حال درمانی برایش پیدا نشده است.


ناگفته نماند که در کشورهای اسلامی در اثر مبارزه‌ی جدی اسلام، گوشت این حیوان مصرف نمی‌شود و لذا پیامدهای آن نیز کمتر به چشم می‌آید، اما درکشورهای غربی اروپا، آمریکا این ممنوعیت اعمال نمی‌شود ولی با این حال بسیاری از مردم از مصرف آن دوری می‌گزینند؛ حتی در برخی از  کشورها مثل برخی قسمت‌های روسیه در اثر شیوع بیماری‌های مربوط به گوشت خوک(کرم ترکین یا ترشین) مصرف گوشت آن را ممنوع اعلام کرده‌اند  و همچنین بیماری کرم کدوی خوک به صورت گسترده در جهان منتشر شده و در کشورهای اسلامی که گوشت خوک مصرف نمی‌کنند به ندرت دیده می‌شود.

نتیجه :
حکمت تحریم گوشت خوک را می‌توان پیشگیری از زیان مرتب بر گوشت خوک شمرد ولی این ضررهای بهداشتی و اخلاقی فقط می‌تواند به عنوان فلسفه و حکمت این حکم مطرح شود ـ نه علت انحصاری آن ـ و هنوز باید منتظر کشفیات جدید علمی در این باره باشیم.پس حرام‌ها و حلال‌های خداوند دارای مصلحت‌ها و حکمت‌هایی است که با پیشرفت علوم بدان‌ها  بیشتر پی می‌بریم.
۰ ۰ ۴ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۴)

خیلی کم بود.

دلایل علمی حرام بودن گوشت خوک

1400 سال قبل دین اسلام گوشت خوک را حرام اعلام نموده و در دین یهود نیز حرام بوده است. اما اروپاییان مسیحی آن را مجاز دانسته اند و محصولات آن به انگیلیسی اسامی مختلفی مانند Pork, Ham, bacon دارد.

 

پس از همه گیری آنفولانزای خوکی H1N1 در سال 2009، مطالعات بیشتری در خصوص گوشت خوک در دنیا انجام شده است. در حال حاضر بسیاری متخصصان تغذیه اعلام می دارند اگر حتی از دید مذهبی اعتقادی به ممنوع بودن گوشت خوک ندارید، به دلایل علمی و سلامتی خود از مصرف آن خودداری کنید.

 

در ادامه خلاصه ای از دلایل علمی و سایتهای متخصصان مشهور تغذیه غربی که تالیفاتی در علوم تغذیه دارند ارائه شده است. منابع علمی مربوطه در لینکهای زیر موجود می باشد:

http://diet-sage.com/health-news/why-you-should-avoid-eating-pork

http://www.naturalnews.com/046065_pork_foodborne_illness_kosher_food.html

http://draxe.com/why-you-should-avoid-pork

http://www.peta.org/living/food/top-10-reasons-eat-pigs/

http://www.collective-evolution.com/2014/11/23/why-you-should-never-eat-pork/

 

 به دلیل چند قلوزایی و دوره بارداری و رشد کوتاه، زاد و ولد خوک زیاد بوده و در برخی کشورها نصف قیمت گوشت گاو است. از سوی دیگر صنعت تولید و فرآوری و مصرف گوشت خوک در دنیا بسیار بزرگ و پر سود است و صاحبان صنعت مقاومت می کنند (مانند سیگار که از 40 سال قبل مضر بودن آن اثبات شده بود ولی تولید کنندگان سیگار مقاومت می کردند). بنابراین علیرغم این مضرات، مصرف آن زیاد است.

 

خلاصه دلایل ضرر گوشت خوک برای سلامتی:

1-     لاشخور بودن خوک : خوکها لاشخور هستند (مانند کرکس) و هرچه در دسترسشان باشد می خورند، (حتی اگر غذای خوب داشته باشند)، از جمله پسمانده غذای حیوانات دیگر، حشرات، مدفوع خودشان و سایر حیوانات و حتی لاشه مردار حیوانات، حتی حیواناتی که از مریضی مرده باشند.

2-     ورود سموم غذا به گوشت خوک : سیستم هاضمه خوکها ساده است و هضم غذا تنها 4 ساعت طول می کشد، (برخلاف گاو که یک روز به طول می انجامد)، در نتیجه حتی اگر در مزرعه پرورش داده شده و مواد غذایی خوب بخورند و در شرایط کاملا بهداشتی و کنترل شده پرورش یابد، ، باز هم سموم و باکتریها و مواد مضر غذاها در بدنشان باقی می ماند.

3-     علاقه خوکها به محیط کثیف :‌ خوکها به دلیل نداشتن غدد عرق در پوست، تعریق ندارند (لذا سموم نیز خارج نمی شود) و برای خنک شدن در گل و آب کثیف غلت می زنند واگر نباشد، درمدفوع خود می غلتند.

4-    بیماری انگلی تریشینوسیس : گوشت خوک اگر خوب پخته نباشد، خطر بیماری تریشینوسیس دارد که موجب سردرد، اسهال، تب، استفراغ، درد مفاصل و عضلات و مشکلات تنفسی می شود. و اگر خوب پخته شود، نمی توان مطمئن بود باکتریها و عوامل بیماری زا کاملاً حذف شده باشند. زیاد پختن آن نیز موجب اسید آمینه های سرطان زا می گردد.

5-    امکان زیاد ابتلا به بیماری :‌ خوکها در معرض دریافت بیماری و عوامل بیماری از سایر حیوانات هستند که می تواند موجب اپیدمی شود، مانند اپیدمی آنفولانزای خوکی سال 2009 (H1N1)یا ویروس هپاتیت E، ویروسهای Menangle و Nipah (که انسان، خوک و خفاش را مبتلا می سازند).

6-    چربی زیاد :‌ گوشت خوک چربی امگا 6 زیادی دارد دارد که زیاد آن مضر است وموجب چاقی و بیماری قلبی می شود، (برخلاف امگا 3 که بدن انسان قادر به کنار آمدن با آن است)، لذا کلسترول را بسیار بالا می برد


سلام با تشکر از مطلب خوبتون فقط یه ذرّه کم بود.😓😓




http://Iltedelmondo.Myblog.it/

۲۸ اسفند ۹۵ ، ۰۹:۳۱
Thanks for sharing your thoughts on حواریون.

Regards

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها