چرا امام زمان از نظرها غایب شدند؟

چرا امام زمان از نظرها غایب شدند؟

چرا امام زمان«عجل‌الله‌ تعالی‌فرج» از نظرها غایب شدند؟

البته غیبت امام معصوم، مسأله‌ای نیست که مربوط به امام زمان«عجل‌الله‌ تعالی‌فرج» باشد.بلکه قبل از ایشان هم مسآله زندگی مخفیانه و دور از دیدگان مردم توسط امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) صورت گرفته بود.

درباره پیامبران گذشته هم مسأله غیبت مطرح بوده و در قرآن آمده است.مثل حضرت موسی(ع) که چهل روز از امت خود غایب شد. یا حضرت مسیح(ع) که به خواست خدا از چشم امتش پنهان شد و نتوانستند او را بکشند.

اما برای غیبت امام زمان «عجل‌الله‌ تعالی‌فرج» چند علت بیان شده است:

۱-امتحان و آزمایش انسان‌ها

با غیبت امام زمان «عجل‌الله‌ تعالی‌فرج» مؤمنان واقعی از غیر واقعی معلوم می‌شوند.

فایده‌اش این است که یاران خوب از یاران سست و ضعیف جدا می‌شوند.

غیبت امام، مانند بسیاری از مشکلات دیگر، نوعی امتحان کردن مردم است.

۲-آزادی از بیعت دیگرانیعنی حضرت مخفی شد تا مانند اجداد و پدران خود بیعتی از طاغوت زمان خود بر گردن نداشته باشد و مجبور به همکاری با دشمن نباشد.

۳-حفظ جان امام زمان «عجل‌الله‌ تعالی‌فرج»البته نه این که امام از شهادت و کشته شدن در راه خدا بترسد، بلکه آن حضرت چون آخرین ذخیره الهی در زمین است، باید جانشان محفوظ بماند. بنابراین خداوند به هر وسیله ممکن، جان ایشان را حفظ میکند تا حکومت الهی برپا شود. یکی از راه های حفظ جان ایشان، پنهان بودن و غیبت ایشان است؛ مانند پیامبر اکرم«صلی‌الله علیه‌واله‌وسلم» که از خطر مشرکین مکه در غار پنهان شدند.

۴-تربیت انسان‌هاوقتی مردم نسبت به پیامبر«صلی‌الله علیه‌واله‌وسلم» و امام(ع) قدر نشناسی کنند و وظایف خود را انجام ندهند و با ایشان مخالفت کنند، خداوند پیشوایشان را از آنها جدا می کند تا مردم به خود بیایند و قدر امامشان را بدانند.

یک مثال

فرض کنید در کوچه‌ای که زندگی می کنید تیر چراغ برقی قرار دارد که بدون لامپ است و خاموش. اگر بپرسند چرا لامپ ندارد؟ اهالی می گویند: این تیر برق لامپ داشته اما بچه ها آن را شکستند. لامپ جدید گذاشتند اما باز آن را شکستند.تا ۱۱ بار این حادثه اتفاق افتاده است. اداره برق منطقه گفته است: لامپ نمی گذاریم تا مطمئن شویم این لامپ آخری سالم می ماند.

ما یازده امام معصوم(ع) داشتیم که در میان ما و در دسترس بوده‌اند، اما به خاطر ظلم و ستم حاکمان جور و مردم بی وفا ، جانشان در معرض خطر قرار گرفت وبه شهادت رسیدند و نتوانستند حکومت الهی را در زمین برقرار سازند.پس نمی توان این آخرین ذخیره الهی را در دسترس همه گذاشت تا جان او مانند پدران بزرگوارش در خطر باشد.فعلأ هدایت او مخفیانه است تا ما آماده شویم.

پس دلیل دیگر غیبت می‌تواند آماده نبودن مردم باشد.

۳ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها