علامه محمد باقر مجلسی

علامه محمد باقر مجلسی

 چرا علامه مجلسی از حاکمان صفوی حمایت می‌کرد؟

رهبرانقلاب:


«یک پادشاه بى‌عرضه‌ى بى‌ارزشِ بى‌توانِ فاقدِ معنویّت، فاقد علم و فاقد همه چیز - مثل شاه سلطان حسین   چون آن روز در مقابل دستگاه‌ها و دشمن‌ها قرار داشت، یک عالم با آن عظمت، مثل  مجلسى دوم   که مجلسى دوم، فقط یک محدّث نیست، یک فقیه، یک مفسّر، یک محقق، یک متکلّم و یک شخصیت جامع الاطراف بود - در اوّل کتاب‌هاى حدیث و اخلاق و همه چیزش، یک فصل مشبعى از شاه سلطان حسین تعریف مى‌کند! شبیه آن،  میرداماد و  شیخ بهایى و دیگران و دیگران بودند.

ببینید؛ روحانیت شیعه این گونه است. چون آن روز، آن دستگاه فسق و فجور، در مقابل  دشمن بود، مورد حمایت بود. حمایت چه کسانى؟ حمایت کسانى که اصلاً طمعى نداشتند، مى‌خواستند سر به تن دنیا و دنیادارها و پادشاهان عالم نباشد!

...امروز دستگاه روحانیتِ اسلام، خود متکفّل دفاع در مقابل دشمن است. دیگر بحث فاسق و فاجر و ظالم و  پادشاه و سلطانى هم در بین نیست. یک نظام حکومتى است؛ شخص هم در آن، اهمیتى ندارد. همه موظّفند با همه‌ى وجود، از بُن دندان و محض رضاى خدا، از آن  دفاع کنند.»

۱۳۷۶/۰۴/۲۲

➕ ۲۷ رمضان ۱۱۱۰ق: درگذشت علامه محمدباقر مجلسی (قدس سره)

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها