سید ابراهیم رئیسی و وعده افزایش یارانه ها!!!

سید ابراهیم رئیسی و وعده افزایش یارانه ها!!!


شبهه

سید ابراهیم رئیسی وعده داده است که یارانه سه  دهک پایین را دو تا سه برابر می کند. علی لاریجانی هم از غیر ممکن بودن این وعده گفته است. تاجگردون هم گفته این وعده تنها با افزایش قیمت حامل های انرژی یا ندادن سهم شرکت های عامل در قانون  هدفمندسازی  یارانه ها ممکن است.

چه کسی صحیح می گوید؟


پاسخ به شبهه

حقیقت آن است که  وعده ابراهیم رئیسی به طور مشخص شبیه به یک بند قانونی در بودجه سنواتی است. جزء 6 از بند یارانه ها در بودجه سنواتی که به حذف سه دهک بالا و تخصیص عواید آن به بودجه های حمایتی ( از جمله تخصیص یارانه ای به سه دهک پایین) سخن گفته است. همین قانون به تنهایی برای افزایش دو برابری یارانه سه دهک پایین کافیست.
بعلاوه حقیقتی وجود دارد مبنی بر بسیار متورم بودن بودجه جاری شرکت های موضوع قانون هدفمند سازی یارانه ها مثل بودجه شرکت ملی پالایش و پخش و... بازنگری در این بودجه شدیدا متورم شده در طی سه سال گذشته هم می تواند به عنوان منبعی برای افزایش یارانه دهک های پایین فرض شود.

در توضیح بیشتر باید عرض کرد که با مدیریت بهینه منابع مالی و هزینه‌های گزاف دولت در امورات غیر ضرور و تجملاتی می توان یارانه نقدی را افزایش داد، ضمنا افزایش حامل های  انرژی یکی از راههای پرداخت یارانه ها بود چراکه ثروتمندان به بهای اندک می خریدند و به صورت قاچاق صادر می کردند تا به سود هنگفتی دست یابند، در واقع یارانه حامل های انرژی صرف ثروتمندان میشد، لذا با واقعی سازی قیمت، دست قاچاقچی ها و دلالان قطع و ما به ازای واقعی سازی حامل های انرژی، صرف یارانه های اقشار نیازمند می شد. اگرچه راههای متعدد دیگری برای خدمت به نیازمندان و محرومین وجود دارد.


پی نوشت :بعید می دانم اقایان لاریجانی یا  تاجگردون از جزییات بودجه مصوب خود بی خبر باشند. همه واکنش ها لزوما مبتنی بر عقل اقتصادی نیستند.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها