برجام بی سرانجام

برجام بی سرانجام

 این ننگ در تاریخ دیپلماسی ایران خواهد ماند


سرانجام امریکا از برجام خارج شد و تحریم ها هم سرجای خود باقی ماند؛ اما تفاوت امروز با چند سال قبل در این است که خودمان به دست خودمان در تاسیسات هسته ای مان بتن ریختیم و برای سالها از فناوری صلح آمیز هسته ای عقب افتاده ایم.

تاریخ قضاوت وحشتناکی برای ایران و دولتمردانش در این برهه خواهد داشت...

روحانی به سازمان انرژی اتمی دستور آماده‌باش داده برای از سرگیری احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای

 خیلی از دانشمندامون ایران رو ترک کردن! یه‌سری‌هاشون هم رفتن لوله فاضلاب تولید می‌کنن! سانتریفیوژها رو هم اینقدر زود جمع‌کردید که آسیب جدی دیدن
چی گذاشتی برامون؟! با کدوم داشته هسته‌ای رو شروع کنیم دوباره؟!

توئیت ظریف در واکنش به خروج آمریکا از برجام: در پاسخ به نقض توافق هسته‌ای ایران و خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق و پیرو دستور رئیس جمهوری ایران، تلاش‌های دیپلماتیک را برای بررسی اینکه آیا طرف‌های دیگر برجام قادر به تضمین مزایای کامل این توافق برای ایران هستند یا خیر،‌آغاز خواهم کرد/نتیجه این بررسی ها تعیین کننده واکنش ما خواهد بود


 نمایندگان مجلس در صحن علنی برجام و پرچم آمریکا را  آتش زدند FATF
نمایندگان مجلس در حالی پرچم آمریکا را در واکنش به خروج ترامپ از برجام آتش می‌زنند که روز قبلش با تصویب کلیات لایحه‌های مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، عملا زمینه‌‌ی تسلط آمریکا بر کل اقتصاد کشور را فراهم کردند.

 دولت مذاکره گرا و  ضربه به  امید مردم

🔸فارغ از اشکال های کارشناسی متعدد به توافق برجام و خسارت های آن، با خروج آمریکا از برجام، یک نکته مهم که به شدت از آن غفلت شده  ضربه عمیق  روحانی به  امید مردم بود. به چند نکته در این زمینه باید دقت کرد:
🔻۱. حداقل بیش از ۸۰ درصد از رای دهندگان ۲۴ میلیونی روحانی، مردم عادی  غیرسیاسی هستند که با نگاه معیشت محور و حل مشکلات اقتصادی شان به وعده های روحانی اعتماد کردند و به او رای دادند و الان با بی تدبیری روحانی؛ دچار سرخوردگی و ناامیدی از آینده معیشتی و اقتصادی شده اند.

🔻۲. این، نتیجه وعده های غیرواقعی و بی تدبیری روحانی در افزایش شدید  توقعات مردم در خصوص حل مسائل اقتصادی از طریق برجام بود. اکنون این  امید ضربه خورده است. از همین جهت،  فرصت سوزی دوباره و وعده مذاکره با اروپایی ها، باز هم به امید مردم ضربه مضاعف خواهد زد.

🔻۳.‌  اروپا اصلا قادر نیست با وجود تحریم‌های آمریکا، مبادلات اقتصادی خود با  ایران را حفظ کند. واقعیت این است تنها اقدام و یا سقف کاری که اروپا می تواند انجام دهد  اعلام پشتیبانی سیاسی و خبری از برجام است تا از آن طریق ایران را در برجام نگه دارد.

🔻۴. کارشناسان و حتی بخشی از طیف سیاسیون اصلاح طلب کاملا متوجه شده اند مسیر جدید دولت نیز فاقد خروجی خواهد بود. رهبری معظم نیز از ابتدا با توجه به اهمیت  امید در مردم و مدیریت معقول توقعات، بر ضرورت بی اعتمادی به غرب و اتکای به درون تاکید داشتند.

🔻۵. امروز ، برجام از  تقریبا هیچ به قطع هیچ تبدیل شده و  دولت مذاکره گرا باید سیاست اتکا به درون و متمرکزسازی توان داخلی را در پیش بگیرد. وعده ادامه برجام با اروپا ، ضربه ای دیگر بر امید مردم وارد خواهد ساخت.



اروپا و برجام

💠 حجم کل  تجارت خارجی اروپا با ایران ۱۵ میلیارد دلار است در حالی که با  آمریکا ، بیش از ۱۰۵۰ میلیارد دلار است. یعنی ۶۸ برابر ایران.
💠 چرا  روحانی توقع دارد اروپایِ بی ارادهِ منفعت طلبِ بی صداقت منافع از دست رفته برجام با ایران را به تجارت با آمریکا (کدخدا) ترجیح دهد؟
💠 وعده ادامه برجام با اروپای بدون آمریکا؛ اشتباه بارز محاسباتی جدید روحانی و مشاورانش است. آثار این وعده بزودی روشن خواهد شد.




۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها