آیا باکو سرزمین مادری تل آویو است؟

آیا باکو سرزمین مادری تل آویو است؟

 آیا باکو سرزمین مادری تل آویو است؟

برای رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط با یک کشور شیعی همانند جمهوری آذربایجان یک اتفاق و موفقیت بزرگ محسوب می‌شود و انگاره سازی آن در عرصه بین المللی می‌تواند اسرائیل را از چالش و بن بست مشروعیت طلبی خارج نماید و در رسیدن به فاز دوم دکترین پیرامونی کمک شایانی نماید.


تل آویو در حفظ این کلیشه در اذهان جامعه جهانی شو‌های تبلیغاتی بسیاری انجام می‌دهد و اگر صهیونیست‌ها در روابط خود با جمهوری آذربایجان به هیچ یک از مقاصد خود نرسند حتی حفظ دیپلماسی پوشالی و تشریفاتی بین آن‌ها برای رژیم از اهمیت بسزایی دارد.

برنامه‌های صهیونیسم برای نفوذ در جوامع مختلف بر اساس شناخت کامل از کیفیت زندگی، مدل‌های ذهنی، هویت اجتماعی، آگاهی جمعی و مرام آن ملت – سرزمین تدوین و نگاشته می‌شود.

تاکتیک و استراتژی رژیم صهیونیستی در نفوذ به ساختار اجتماعی آذربایجان به نسبت دیگر کشور‌ها کمی متفاوت تعریف شده است.

رژیم اسرائیل برای تئوریزه شدن و عملیاتی کردن اهداف خود در جمهوری آذربایجان با سه مخاطب یا طبقه مواجه است که برای هریک نقش، جایگاه و زمانبندی خاصی در نظر گرفته است، که عبارت انداز:
۱) ساختار دولتی سکولار ۲) یهودیان کوهستان ۳) شیعیان پسا کمونیسم

۱) حکومت سکولار آذربایجان در جهت رسیدن به اهدافی نظیر نزدیکی به غرب و آمریکا، دستیابی به قدرت لابی یهود مقابل ارامنه، توسعه اقتصادی و کاهش نفوذ سیاسی ایران تلاش می‌کند و این بستر مناسبی را برای صهیونیست‌ها فراهم نمود که بتوانند تقریبا تمام بدنه سیستم دولتی آذربایجان را بدست بگیرند.

۲) جامعه یهودیان کوهستان یا همان یهودیان بومی دومین ابزار و جای پای صهیونیست‌ها در کشور آذربایجان هستند که برنامه‌های به اصطلاح فرهنگی و اجتماعی توسط این قشر اجرا و تداوم دارد، جمعیت اقلیت یهودی در این کشور با استناد به کنگره جهانی یهود ۸۶۰۰ الی ۱۶۰۰۰ نفر گزارش شده است، اما جالب توجه اینکه نهاد‌های دولتی آذربایجان آمار‌های ۲۵۰۰۰ الی ۴۵۰۰۰ نفری را نقل و منتشر می‌کنند!
 
رژیم صهیونیستی در تجربیات خود از تحولات نیم قرن اخیر منطقه غرب آسیا به این نتیجه رسیده است که عدم کسب مشروعیت و مقبولیت در بین طیف‌های وسیع مردمی در جوامع مختلف می‌تواند شکست‌های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

با اینکه تل آویو بار‌ها باکو را سرزمین امن و مادری و جزء خطوط قرمز خود تعریف کرده است، اما در حقیقت عدم حمایت حداکثری جامعه آذری یعنی شیعیان آذربایجان از صهیونیست‌ها و تنها اتکا به ساختار دولتی سکولار و اقلیت یهودی می‌تواند یک مشروعیت لانه عنکبوتی تعریف شود که با کوچکترین تهدیدی امنیت آن به خطر می‌افتد. (همانطور که در موارد بالا اشاره شد حفظ همین مشروعیت لانه عنکبوتی نیز برای دکترین امنیتی و پیرامونی اسرائیل اهمیت بسزایی دارد)

۳) مهمترین مخاطب و بیشترین دغدغه رژیم صهیونیستی طبقه سوم یعنی شیعیان پسا کمونیسم و همان اکثریت جامعه آذربایجان است. برای مشروعیت طلبی و ایجاد روابط دوستانه هیچگونه وجه اشتراک: مذهبی، قومیتی، فرهنگی و... و قرابت معنایی بین اهالی سرزمین‌های اشغالی و شیعیان پسا کمونیست جمهوری آذربایجان وجود ندارد.در نتیجه برنامه‌ها و اهداف رژیم صهیونیستی در این طبقه برنامه‌های فرسایشی و استثماری خواهد بود وتن‌ها می‌توان با انحراف جامعه آذری از معیار‌های اخلاقی و اجتماعی وجه اشتراک ایجاد نمود و به تعبیری تنها ابزار‌های شیطان می‌تواند مشترکات دو جامعه تعریف شود.

در این مبحث اسرائیل تمام توان و تلاش خود را بکارگرفته است که بتواند با برنامه‌های خود شیعیان جمهوری آذربایجان را از حرکت به سمت اصالت خویش دورسازد و بخاطر همین است که نسبت به تحرکات اسلامگرایان در جمهوری آذربایجان هیچگونه اغماضی در نظرگرفته نمی‌شود، حتی بخشی از سفارت اسرائیل در باکو مسئول رصد فعالیت‌های اسلامگرایان و شکل گیری هسته‌های مقاومت در این کشور می‌باشد.

استکبار جهانی بویژه صهیونیست‌ها در برنامه ریزی‌های خود به میزان تعصبات و حساسیت‌های دینی توجه خاصی دارند و بعنوان یک معیار و شاخص به آن می‌نگرند و برای بدست آوردن داده‌های آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از این مدل‌ها رفراندوم هدف گیری می‌باشد که آنهم به دو نوع تقسیم می‌شود:
۱) رفراندوم بازتابندگی ۲) رفراندوم خاموش

رفراندوم هدف گیری: در این همه پرسی از صندوق و کاغذ آرای استفاده نمی‌شود بلکه با ایجاد شرایطی میزان واکنش‌ها به آن موضوع محک زده می‌شود.

رفراندوم بازتابندگی: پرسمانی که در آن از موضوعاتی که برای افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می‌شود، ممنوعیت حجاب در جمهوری آذربایجان نمونه آن است که شیعیان پساکمونیسم در آن سرافراز ظاهر شدند و امروزه می‌توان گفت: جمهوری آذربایجان اینگونه رفراندوم را پشت سر گذاشته است.

رفراندوم خاموش: همه پرسی که خرد جمعی باید به یک سطح از ادراکات رسیده باشد تا بتواند در این نظرسنجی هم پیروز شود و این مدل دارای یک ساختار پیچیده و مرموز است، تصویب لایحه کاپیتولاسیون نمونه ایرانی این پرسمان است.

جامعه آذربایجان به تازگی وارد این مرحله از رفراندوم هدف گیری دشمن گشته است که نیازمند بصیرت افزایی در موارد گوناگون است.

سازمان‌های مردم نهاد وابسته به اسرائیل در جمهوری آذربایجان با ماهیت یهودی فعالیت می‌نمایند با اینکه از اهداف اصلی اینگونه سازمان‌ها گسترش نفوذ صهیونیست‌ها در جامعه آذربایجان است، اما به ظاهر در جهت حفظ منافع یهودیان کوهستان تاسیس شده اند و یک وجهه قانونی و رسمی در روابط دیپلماتیک دولت آذربایجان با رژیم صهیونیستی دارند و نمی‌توان در چارچوب دولتی آذربایجان به آن ایراد وارد نمود، زیرا یک طرح در جهت ارتقاء وضعیت یهودیان بشمار می‌آید.

اما سازمان‌هایی در اسرائیل تاسیس شده اند که اهداف ظاهری و باطنی آن‌ها جامعه غیر یهودی جمهوری آذربایجان را نشانه گرفته است، اما اینگونه نهاد‌ها با اینکه شاید بیش از یک دهه است که از شکل گیری آن‌ها میگذرد، اما هنوز بصورت رسمی در آذربایجان اعلام موجودیت نکرده اند.

سازمان "شاه داغ " نمونه بارز یک سازمان اسرائیلی با اهداف غیر یهودی بشمار می‌آید.

این مجموعه در سال ۲۰۰۷ تشکیل شده است در هیچ یک از منابع اینترنتی آذری نمی‌توان حتی یک نام و نشانی از آن پیدا کرد در حالی که در منابع رسمی و کانال‌های تلویزیونی رژیم صهیونیستی به ماهیت و ماموریت‌های این سازمان مفصل پرداخته شده است.

گسترش روابط دوستانه و مستقیم اسرائیل با جامعه آذری و ترکی زبان مسلمان و همچنین توسعه منافع اسرائیل در جوامع قفقاز بصورت رسمی در اهداف این سازمان تعریف شده است.
 
رئیس و موسس سازمان "شاه داغ" فردی بنام الخانان رازیل (אלחנן רזיאל) متولد ۱۹۶۱ شهر اوگوز جمهوری آذربایجان و یک روزنامه نگار که عضو کمیته مرکزی حزب لیکود اسرائیل نیز می‌باشد. در آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی دفتر این سازمان در آذربایجان افتتاح و اکنون فعالیت می‌کند.

شاید این سوال پیش آید که: بسیاری از نهاد‌های ضد شیعی نظیر بهایی‌ها در باکو تحت حمایت اسرائیل فعالیت می‌کنند، اما چرا اینگونه از سازمان در اولویت و اهمیت این بحث و یادداشت قرارنگرفته اند؟! در این حجم از روابط گسترده بین رژیم صهیونیستی و آذربایجان پرداختن به سازمان‌ها نظیر شاه داغ ضرورتی ندارد و یک امر بدیهی و پیش پا افتاده تلقی می‌شود؟!

در پاسخ باید اظهار داشت: سازمان‌های ضد شیعی بصورت رسمی از طرف اسرائیل اعلام موجودیت نشده اند و روابط رژیم صهیونیستی با جمهوری آذربایجان در ساختار دولتی تعریف شده است و حساب آن با ملت آذربایجان جدا می‌باشد.

در نتیجه: فعالیت رسمی یک سازمان صهیونیستی و برقراری روابط با ملت شیعی در گفتمان انقلاب و مقاومت یک امری حساس و قابل چشم پوشی نیست به طرزی که دشمن اهمیت آنرا درک می‌کند و باید منتظر رفراندوم خاموش بود.

مقداد حسنی، دانشجوی دانشگاه زنجان و کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی
۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها