مسئول باید دلسوز باشد

مسئول باید دلسوز باشد

 فاسد نبودنِ یک مسئول کافی نیست؛ مسئولی که دلسوز نیست باید برکنار شود

مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی

🔻 برای تقویت مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی و برای حفظِ آن از آسیب‌ها چه‌کار باید کرد؟ نصیحت یا نٌصح (به‌معنای دلسوزی و کم نگذاشتن برای کسی) مفهومی است که سطح مطالبه‌گریِ ما را صددرصد افزایش می‌دهد و سلامت مطالبه‌گری ما را هم تضمین می‌کند.

🔻 اینکه ما از یک مسئول، صرفاً عدالت بخواهیم، معمولاً تصور می‌کنند از او می‌خواهیم که ظلم نکند. این کافی نیست، بلکه باید سطح مطالبه‌گری خودمان را از عدالت به‌معنای حداقلی، بالاتر ببریم و از مسئولین، نصیحت (نٌصح) تقاضا کنیم؛ که حداکثر عدالت‌خواهی است. یعنی از او بخواهیم «تمام دلسوزی‌ات را به‌کار ببر.»  

🔻 علی(ع) می‌فرماید: مدیران باید برای جامعه، منصح باشند (نهج‌البلاغه/ خطبه ۳۴) لذا ما می‌توانیم یقۀ یک مدیر را بگیریم که «تو چرا منصح نبودی؟ چرا تمام دلسوزی‌ات را به‌کار نبردی! بله؛ رانت‌خواری نکردی، ظلم و دزدی نکردی؛ اما تمام تلاشت را به‌کار نبردی.»

🔻 نصیحت یک چیزی فراتر از عدالت است. پدر و مادر با بچه صرفاً عادلانه برخورد نمی‌کنند، بلکه دلسوزانه برخورد می‌کنند. هرجا یک مسئولی دلسوزی نکرده، درواقع کارشکنی شده و مقدمات فساد فراهم شده است. البته او می‌تواند بگوید «من فساد نکرده‌ام!» و او را به‌خاطر دلسوزی نکردن، در هیچ دادگاهی هم نمی‌شود محاکمه کرد!

🔻شما باید بررسی کنید و ببینید مشکلات‌ کشور ما چند درصدش به‌خاطر فساد است و چند درصدش به‌خاطر بی‌عرضگی است؟ چند درصدش به‌خاطر عدم اهتمام است؟ چند درصدش به‌خاطر عدم نُصح و دلسوزیِ مسئولین است؟!

🔻 اگر ما صرفاً دنبال این باشیم که مسئولین فساد نکنند، مملکت اصلاح نخواهد شد. جریان مطالبه‌گری باید برود دنبال اینکه «اگر یک مسئولی دلسوز نبود باید کنار برود» این عبارت را دربارۀ عملکرد مسئولین به‌کار ببریم که «آیا این دلسوزانه رفتارکردن است؟!»

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا #پناهیان

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها