معرفی کتاب «فتح خون» به قلم سید مرتضی آوینی

معرفی کتاب «فتح خون» به قلم سید مرتضی آوینی

معرفی کتاب «فتح خون» به قلم سید مرتضی آوینی  

کتاب«فتح خون» اثری است روایی از وقایع عاشورا که با نگاهی شاعرانه و عمیق به قلم سید شهیدان اهل قلم به رشته‌ی تحریر درآمده است. مرتضی آوینی در این کتاب با فرم و بیانی جدید به روایت و هم‌چنین تحلیل حرکت امام حسین (علیه‌السّلام) از مدینه به سمت کربلا پرداخته است و در بسیاری از موارد به مسائل جهان امروز نقبی زده است. متن کتاب‌، از دو قسمت کلی تشکیل شده است‌. قسمت اوّل به شرح و بیان وقایع و توصیف ماجراهای پیش‌آمده از رجب سال 60 تا محرم سال 61 هجری می‌پردازد؛ و پاره‌ی دوم کتاب، تحلیل و رازگشایی همان وقایع و ماجراها است. 

کتاب«فتح خون»‌ در ده فصل روایت می‌شود: آغاز هجرت عظیم‌، کوفه‌، مناظره‌ی عقل و عشق‌، قافله‌ی عشق در سفر تاریخ‌، کربلا، ناشئه‌اللیل‌، فصل تمییز خبیث از طیّب (اتمام حجت‌)، غربال دهر، سیاره‌ی رنج و تماشاگه راز. و نکته دیگر آن‌که شهید آوینی بخش اعظم «فتح خون‌» را در محرم سال 1366 به رشته‌ی تحریر درآورد و در سال‌های بعد، آن را ویرایش و تکمیل کرد. اما فصل دهم کتاب که باید به وقایع ظهر عاشورا می‌پرداخت‌، با شهادت مرتضی آوینی ناتمام مانده ‌است‌.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها