ثروت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان‌امام(ره)

ثروت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان‌امام(ره)

پاسخ به ادعای احمدی‌نژاد درباره رفع فقر با توزیع ثروت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی: 6 نهاد انقلابی فقط 2.8 درصد GDP اقتصاد ایران هستند

#سید_یاسر_جبرائیلی، پژوهشگر اقتصاد سیاسی در فرهیختگان نوشت:

احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق اخیرا در اظهاراتی عنوان کرده‌اند: «اگر ثروت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان‌امام(ره) بین مردم به‌طور مساوی توزیع شود، هیچ فقیری باقی نخواهد ماند.» مهم‌ترین پرسشی که پیرو این فرمایش احمدی‌نژاد به ذهن متبادر می‌شود این است که این دو نهاد چقدر ثروت دارند که توزیع آن به‌طور مساوی میان همه مردم باعث خواهد شد هیچ فقیری در کشور باقی نماند؟
نکته مبهمی که در فرمول احمدی‌نژاد وجود دارد این است که مشخص نکرده‌اند مدنظرشان است که ثروت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی به‌صورت هرماه درقالب یارانه به همه مردم پرداخت شود یا یک‌باره پول قابل‌توجهی به دست افراد برسد که آنها را برای همیشه از فقر خارج کند.
اگر اعطای یک مبلغ هرماه مانند یارانه مدنظر ایشان است و ما فی‌المثل بنا را بر اعطای هرماه یک‌میلیون تومان به هر فرد ایرانی بگذاریم تا از فقر خارج شود، هرماه 84هزار میلیارد تومان و سالانه 1000هزار میلیارد تومان باید به 84میلیون ایرانی پرداخت شود. قاعدتا منظور احمدی‌نژاد این نیست که چنین مبلغی فقط برای یک‌سال به مردم پرداخت شود و ثروت بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی را به‌اندازه‌ای می‌دانند که برای سال‌ها می‌تواند تامین‌کننده سالی 1000هزار میلیارد تومان برای تقسیم به‌طور مساوی بین مردم باشد.
اما اگر منظور ایشان این است که ثروت ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان یک‌باره بین مردم تقسیم شود و فی‌المثل به هر فرد ایرانی مبلغی داده شود تا سرمایه‌ای برای کسب‌وکار به‌دست آورد و از فقر خارج شود، قاعدتا کار با 5میلیون و 10میلیون تومان راه نخواهد افتاد و حداقل باید به هر فرد ایرانی 50میلیون تومان تعلق گیرد. در این صورت، ثروت دو نهاد مدنظر احمدی‌نژاد حداقل باید 4200هزار میلیارد تومان باشد (بودجه سال1400 کل کشور 2882هزار میلیارد تومان است و طبق آخرین آمار بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی ایران در سال1398 حدود 2385هزار میلیارد تومان بوده است!»
براساس گزارش صورت‌های مالی حسابرسی‌شده 6نهاد انقلابی (ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌خمینی، بنیاد مستضعفان، سازمان اقتصادی کوثر، کمیته امداد، بخش اقتصادی آستان قدس رضوی و بنیاد مسکن) در سال1397، کل فروش این نهادها در این سال 53هزار میلیارد تومان بوده است. می‌توان برای به‌دست آوردن نسبت این رقم با کل اقتصاد کشور به عدد تولید ناخالص داخلی در این سال مراجعه کرد که طبق گزارش بانک مرکزی، 1862هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی مجموع 6نهاد انقلابی حدود 2.8 درصد از کیک تولید ناخالص داخلی(GDP) ایران را تشکیل داده‌اند.
عدد دیگری که به ما کمک می‌کند با میزان ثروت 6نهاد انقلابی آشنا شویم، خالص دارایی آنهاست. براساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال1397، دارایی خالص مجموع این نهادها حدود 55هزار میلیارد تومان بوده است. در پایان سال1397 نرخ دلار ETS حدود 13468تومان بوده است و براین اساس، خالص دارایی مجموع 6نهاد انقلابی در سال1397 حدود 4میلیارد دلار برآورد می‌شود. یعنی اگر با دلار ETS امروز حساب کنیم (24هزار تومان)، مجموع ارزش ریالی دارایی خالص این نهادها رقمی حدود 96هزار میلیارد تومان خواهد بود.
به‌عبارت دیگر، اگر خالص دارایی همه 6نهاد اقتصادی زیرنظر رهبر انقلاب را به فروش برسانیم و بخواهیم به‌طور مساوی بین همه مردم تقسیم کنیم، فقط به مدت یک‌سال می‌توانیم هرماه به هر فرد ایرانی حدود 95هزار تومان پرداخت کنیم.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها