حواریون

پیوند های ویژه
کانال تلگرام حواریون
طبقه بندی موضوعی
جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۱۸ ق.ظ

کیفیت نزول إنجیل

سوم ماه مبارک رمضان مصادف با نزول إنجیل به حضرت عیسی(ع)

درست‌ مشخّص‌ نیست‌ که‌ إنجیل‌ بصورت‌ وحی‌ آسمانی‌ بر حضرت‌ عیسی‌ نازل‌ شده‌، تا بصورت‌ کتابی‌ درآید؟ و یا تلقین‌ حضرت‌ عیسی‌ بوده‌؟ و یا مثلاً نحوۀ دیگری‌ بوده‌ است‌ و جمع‌آوری‌ شده‌ است‌؟ به‌ هر حال‌ همهٔ أناجیل‌ بعد از حضرت‌ عیسی‌ نوشته‌ شد؛ پس‌ از صعود حضرت‌ عیسی‌ یکصد و بیست‌ عدد إنجیل‌ نوشته‌ شد، و از این‌ مقدار به‌ چهار تای‌ از آن‌ که‌ نوشتهٔ لوقا و یوحَنّا و مَرْقُس‌ و مَتَّی‌ است‌ اعتبار داده‌ شد؛ یعنی‌ کلیسا آنرا به‌ رسمیّت‌ شناخت‌ و یکصد و شانزده‌ تای‌ آن‌ ردّ شد، و حالا هم‌ ردّ شده‌ است‌.


بین علمای اسلام چه شیعه و چه عامه مشهور است قائلند کهتورات و انجیل فقط یک نزول داشته اند و آن هم نزول یکباره و دفعی.


در این نوشتار ادله این قول و نقل آراء اندیشمندان اسلامی را بیان می نمائیم:

مهمترین دلیل در این مسئله که مفسرین بر آن تکیه می نمایند، آیة 32 سورة فرقان می باشد: «و قال الذین کفروا لولا نزل علیه القران جملة واحدة کذلک لنبثت به فوادک و رتلناه ترتیلا؛»[1] و «کافران گفتند: «چرا قرآن یکجا بر او نازل نمی شود؟ این به خاطر آن است که قلب تو را به وسیلة آن محکم داریم و (از این رو) آن را بتدریج بر تو خواندیم.»


عموم مفسرین در این رابطه می نویسند: منظور از سؤال در آیة شریفه این است که چرا قرآن مانند کتاب های تورات و انجیل یکباره نازل نگردید؟


در پاسخ به این اعتراض، قرآن آن را رد نمی کند، بلکه در این مورد سکوت نموده و صرفاً به بیان نزول تدریجی قرآن می پردازد.

مرحوم طبرسی در تفسیر گرانسنگ جوامع الجامع در تفسیر این آیه می فرماید: تورات و انجیل و زبور یکباره نازل شده بود.[2]


شیخ مفید در کتاب الاختصاص حدیثی بدین مضمون نقل می نماید که حضرت رسول _ صلّی الله علیه و آله _ می فرماید: تورات و انجیل و زبور جملگی در الواح و اوراق نازل شدند.[3] که این معنا، همان بیان نزول دفعی این کتب می باشد.


و مرحوم علامه در تفسیر آیة ذکر شده جهت تأیید مطلب ذکر شدة بیانی دارند که ترجمة آن این است:
آن دو کتاب به صورت لوحی نوشته شده نازل شدند، بر خلاف قرآن که اصلاً از مقوله کاغذ و خط نبوده بلکه از مقوله صدا و مسموعات بوده است و معلوم است که کتابی که به این طریق وحی می شود، تدریجی بودن را لازم دارد چون باید کلمه کلمه خوانده و شنیده شود.
و اما از منابع اهل سنّت:
ابن کثیر در تفسیر خود، این گونه می نویسد که: کتاب تورات و انجیل نزول دفعی داشتند.[4]

منابع:

[1] . فرقان/ 32.
[2] . طبرسی، کتاب جوامع الجامع، چاپ سنگی، ص 323.
[3] . مفید، الاختصاص، تحقیق علی اکبر غفاری، نشر جامعه مدرسین، ص 44.
[4] . ابن کثیر، تفسیر القرآن العظیم، بیروت، ج 3.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۱
حسین

نظرات (۲)

سلام ممنون

پاسخ:
 سلام
خواهش میکنم
۲۱ تیر ۹۲ ، ۱۶:۳۵ سید امیر حسین حجازی
سلام عالی بود
                التماس دعا
                                 یا حق
پاسخ:
سلام سید بزرگوار
خواهش میکنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">