۱۲ بهمن۵۷ هجرت به سوی پیروزی

۱۲ بهمن۵۷ هجرت به سوی پیروزی

دهه فجر

۱۲بهمن۵۷ هجرت به سوی پیروزی

امام خمینی(ره) پس از سال‌ها دوری و تبعید ۱۲ بهمن۵۷ به کشور بازگشتند. ایران اسلامی در آن روز شاهد بزرگترین و تاریخی ترین استقبال بود. حضور میلیونی مردم که صف مستقبلین را از فرودگاه تهران تا بهشت زهرا امتداد داده بود، حاکی از عشق و علاقه بی نظیر آنها به رهبر خویش بود.

با وجود سرمای زمستان، از شب قبل هزاران مشتاق زیارت امام خمینی(ره)، در مسیر حرکت ایشان خوابیده بودند.شهرهای کشور در شادی ورود امام، غرق نور و گل و فریاد بود.

امام خمینی(ره) به هنگام خروج از فرانسه با ارسال پیامی خطاب به مردم فرانسه، ضمن اظهار تشکر از آنها خداحافظی کردند.امام خمینی(ره) پس از اقامه نماز در کف هواپیما، روی دو پتو با آرامش خوابیدند. این در حالی بود که همه علاقمندان، دوستداران و نزدیکان ایشان، نگران انجام این پرواز بودند. خطر انهدام هواپیما و یا ربودن آن در آسمان چیزی بود که همه را تا لحظه فرود آن در فوردگاه تهران، نگران ساخته بود. 

با ورود امام خمینی(ره) به سالن فرودگاه، فریاد «الله اکبر» سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. مستقبلین با خواندن سرود «خمینی ای امام»، اشک‌های مشتاقان را بر گونه‌هایشان جاری کردند. 

امام خمینی(ره) طی بیاناتی در فرودگاه تهران گفتند: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می کنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است که نمی توانم جبران کنم. ایشان ضمن اشاره به اینکه طرد شاه از کشور قدم اول پیروزی بود، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشه‌های فساد ترغیب کردند. ایشان سپس از آنجا عازم بهشت زهرا شدند.

امام خمینی(ره) در اولین سخنرانی خود در میان انبوه مستقبلین مشتاق در بهشت زهرا، گفتند: من وقتی چشمم به بعضی از اینها که اولاد خودشان را از دست داده‌اند می افتد، سنگینی‌ای در دوشم پیدا می شود که نمی توانم تاب بیاورم. محمدرضا پهلوی فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد. مملکت ما را خراب کرد و قبرستان‌های ما را آباد. ایشان اضافه کردند: من دولت تعیین می کنم، من توی دهن دولت می‌زنم ... من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌کنم. من به ارتش یک نصیحت می‌کنم و یک تشکر ..... [ما] می‌خواهیم ارتش مستقل باشد. آقای ارتشبد شما نمی‌خواهید؟ آقای سرلشکر شما نمی‌خواهید مستقل باشید؟ و اما تشکر می‌کنم از قشرهایی که متصل شدند به ملت.

در حالی که مراسم ورود امام خمینی(ره) به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شد، نظامیان با یورش به این سازمان از ادامه پخش آن ممانعت کردند.  عده‌ای از مردم با قطع جریان پخش مستقیم ورود حضرت امام از تلویزیون به علت هجوم مأمورین نظامی، از عصبانیت تلویزیون‌های خود را به خیابان پرت کردند. 

امام خمینی(ره) در شب اول اقامت خود در مدرسه رفاه، طی سخنانی با اعضای کمیته استقبال، بر لزوم حفظ وحدت تأکید نمودند.  روحانیون متحصن در دانشگاه، با انتشار آخرین اعلامیه خود، به تحصن پایان دادند.  در پی درخواست مجدد بختیار برای ملاقات با امام خمینی(ره)، ایشان گفتند: ملاقات با بختیار را در صورت استعفای وی می‌پذیرم.  شاپور بختیار در آستانه ورود امام خمینی(ره) پیامی انتشار داد. وی در پیام خود مردم را نسبت به ادامه اعتراضات و تظاهرات، خصوصا در روز ورود امام خمینی(ره) ، تهدید کرد.  دکتر علی آبادی ، عضو شورای سلطنت، از عضویت این شورا کناره‌گیری کرد.  دانشجویان ایرانی در مقابل سفارت ایران در آمریکا تظاهرات کردند. 

خبرگزاری فرانسه: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد سخنان ضد آمریکایی آیت‌الله خمینی، تغییری در موضع ایالات متحده در قبال ایران به وجود نیاورده است. آمریکا مقداری از دستگاه‌های الکترونیکی محرمانه خود را از ایران خارج کرد. نیروی هوایی سیستم‌های محرمانه جنگنده‌های اف چهارده را مخفی کرد. گفتنی است که یکی از وظایف هایزر در ایران، انجام همین مأموریت بوده است.بانک‌های سوئیس گفتند که پول‌های ایران را پس نمی‌دهند. 

مطبوعات و یونایتد پرس: قراردادهای خرید اسلحه ایران از انگلیس لغو شد. مقامات لندن گفتند به علت لغو این خریدها، انگلیس معادل چهار میلیارد دلار بابت عدم فروش و بیکار شدن بیست هزار نفر، زیان خواهد دید.  در لیبی به حمایت از انقلاب اسلامی مردم مسلمان ایران، یک راهپیمایی ترتیب یافت. 

۴ ۰ ۲ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۲)

سلام سالگرد پبروزی انقلاب اسلامی بر شما مبارکباد با یه جشنواره بزرگ یزودی به سراغتون میام حتما در این جشنواره شرکت نمایید .

منتظر نظراتتون هستم

پاسخ:

۱۲ بهمن ۹۲، ۲۱:۴۲
سلام
ما هم خدمت شما تبریک عرض میکنیم.
انشاالله خدمت میرسیم

سلام سالگرد پبروزی انقلاب اسلامی بر شما مبارک.
با مطالب جدید در خدمتتون هستیم.
اللهم عجل لولیک الفرج

پاسخ:

۱۳ بهمن ۹۲، ۲۰:۱۷
سلام
ممنون

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها