*** خجسته باد عید قربان عید صالحان وارسته ، و عید اهل طاعت و تسلیم ***
ما مسلم و برنامه ما قرآن است ملیت ما به پایه ایمان است
عیدى که براى ما پسندیده خدا فطر است و غدیر و جمعه و قربان است
« خنجر شوق بر حنجر نفس »
عید قربان جلوه گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است . فصل قرب یافتن مسلمانان به خداوند، در سایه عبودیت است .
اگر ابراهیم خلیل ، در اجراى فرمان پروردگارش ، خنجر بر حنجر اسماعیل می نهد، اگر اسماعیل ذبیح ، پدر را در اجراى امر خدایی ، تشویق و ترغیب می کند، اگر شیخ الانبیاء در نهادن کارد بر حلقوم فرزندش ، لحظه اى تردید و توقف نمی کند؛ همه و همه ، نشانه مسلمانی آن پدر و پسر و شاهد صداقت در عقیده و عشق ، و وفادارى در قلمرو بندگی است .
آنچه انسان را به خدا نزدیک می کند، طاعت است .
و آنچه از ساحت قرب ربوبی دور می سازد، معصیت است .
خدا به ما نزدیک است ، حتی نزدیکتر از رگ کردن ، که خود فرموده است :
- و نحن اقربب الیه من حبل الورید -
ما از او دوریم ، چرا که به جرم و گناه ، گرفتاریم و مجرم هرگز محرم نخواهد شد.
اگر پاى از مرز طاعت فراتر ننهیم ، اگر با تیغ گناه ، دامن عصمت ندریم ، اگر دست تعدى ، به حریم حرمات الله نگشاییم ، آنگاه خواهیم دید که هر جا باشیم در قربانگاهیم و هر سو که برویم ، به او تقرب پیدا می کنیم ، و هر روزمان عید قربان مى شود. بفرموده حضرت على :
کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید
هر روزى که در آن ، خدا نافرمانی نشود روز عید است .
جلوه دیگر این روز، ذبح است .
قربانى کردن گوسفند، چه از سوى حاجی در منا و چه از سوى ما در شهرها مان ، تکریم آن حماسه معنوى و ایثار عظیم است که ابراهیم و اسماعیل از خود نشان دادند و به مسلخ رفتند، آن فداکارى همواره باید در خاطره ها زنده بماند، تا درسی می باشد فرا روى ابراهیمیان همیشه و همه جا.
رها شدن از تعلقات و ذبح کردن تمنیات در پیش پاى اراده الهی ، درس دیگران قربانی است ،
تیغ اراده و عفاف ، باید بر خنجر نفسانیات نهاد و خون نفس اماره را ریخت و از شر این وسواس خناس نجات یافت .
تا چه حد حاضرى که خواست خدا را بر خواهش دل مقدم بدارى ؟
تا کجا می توانى طاعت و اطاعت الله را، با هواى نفس مبادله نکنى ؟
نفس کشتن و جهاد با دشمن درونی ، سخت تر از مبارزه با دشمن ، آشکار و برونی است .
از این رو جهاد اکبر نام گرفته است .
ذبح قربانی در دید عرفانی اهل نظر، رمزى از ترک هواهاى نفسانی و روى آوردن به رضاى الهی است .
ثمرات این ذبح نیز، باید چونان قربانی گوسفند به دیگران برسد.
و... چنین است که آنکه مالک هواى نفس شود و دیو هوا را به بند کشد، هم خویشتن از وسوسه ها و زیانهاى آن آسوده خاطر است ، هم جامعه از صدمه هوا پرستیهاى او مصون !
آرى !... امروز، عید است .
عید قربان و تقرب به خدا، آن هم در سایه عبودیت و بندگی .
دیدگاهها (۱)
حزب الله
۱۴ مهر ۹۳ ، ۱۲:۰۵
منتظر نظرات ارزشمندتون هستم .
پاسخ:
۱۴ مهر ۹۳، ۲۰:۳۴