امیرالمؤمنین علیه السلام

امیرالمؤمنین علیه السلام

امیرالمؤمنین علیه السلام به سلیم فرمود:

«این امر ولایت ما، که خداوند معرفت آن را به شما داده و بدین وسیله بر شما منت گذارده، خبره شدن درآن از شناخت طلا و نقره مشکل‌تر است، وعدهٔ کمی از امت بدان معرفت دارند....

پس خدا را شکر کن وآنچه به تو عطا کرده و تو را بدان اختصاص داد با سپاسگزاری حفظ کن، و بدانکه خداوند این امر ولایت را که تو داری فقط به انتخاب شدگان از خلقش می‌دهد.»

مفاخر امیرالمؤمنین(علیه السلام)

سلیم می‌گوید: ابوذر و سلمان ومقداد برایم نقل کردند، وسپس از علی(ع)شنیدم. آنان گفتند:

مردی برعلی بن ابی طالب(ع) فخر نمود. پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: ای علی،تو برهمه عرب فخر کن، که تو از نظر پسر عمو و پدر و برادر از همه بزرگوارتر هستی. تو خودت و نسبت و همسرت و فرزندانت و عمویت از همه بزرگوارترید. تو در تقدیم جان و مالت از همه بالاتر، و در بردباری از همه کاملتر، ودر اسلام از همه پیشتر و از نظر علم از همه بیشتر هستی.

تو کتاب خدا را از همه بهتر قرائت می‌کنی و سنن خدا را از همه بهتر می‌دانی. قلب تو در برخورد روز جنگ از همه شجاعتر، و دست تو بخشنده تر است. در دنیا از همه زاهدتر و در تلاش و کوشش از همه شدیدتر و در اخلاق از همه نیکوتر و در زبان از همه راستگوتری، و محبوبترین مردم نزد خدا و من هستی.

خطبه‌ امیرالمؤمنین علیه السلام در سال آخر عمرمبارکشان

شکایت امیرالمؤمنین(ع) از یاران خود

ابان ازسلیم نقل می‌کند که گفت: در اطراف امیرالمؤمنین(ع) نشسته بودیم و گروهی از اصحاب نزد آن حضرت بودند. یک نفر عرض کرد: یا امیرالمؤمنین، چه خوب است مردم را برای رفتن به جنگ ترغیب فرمائی.

دنیا گرائی مردم و بی‌توجهی به آخرت 

حضرت برخاستند و خطبه‌ای ایراد کرد و طی آن فرمودند: من شما را برای رفتن به جنگ ترغیب نمودم(۱) ولی شما نرفتید، و خیرخواهی شما را نمودم ولی شما نپذیرفتید، و شما را فراخواندم ولی گوش نکردید. شما حاضران همچون غائب و زنده هایی همچون مرده و کرانی صاحب گوش هستید.

بر شما حکمت تلاوت می‌کنم و شما را به موعظه‌های شفابخش و کفایت کننده نصیحت می‌کنم و به جهاد با اهل ظلم و جور ترغیب می‌نمایم. ولی به آخر سخن نرسیده شما را می‌بینم که در حلقه‌های پراکنده متفرق شده‌اید و برای  یکدیگر شعر می‌گویید و ضرب‌المثل می‌آورید و از قیمت خرما و شیر می‌پرسید.

-------------------------------

۱-«ج»: همین عیب شما را کافی است که من چقدر شما را برای جنگ ترغیب نمودم ولی........

منبع: اسرار آل محمد(علیهم السلام) ص۱۹۶و۲۸۶ و۲۸۷

۴ ۰ ۲ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۲)

سلام
میلاد با برکت و با سعادت مولانا امیرالمومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام بر شما دوستان حواریون و خانواده محترمتان مبارک باد.
موفق و پیروز باشید

پاسخ:

۳ خرداد ۹۲، ۱۵:۱۳
سلام
ما هم خدمت شما و خانواده محترمتان تبریک عرض می‌کنیم.
یا علی

علیٌ حُبُّهُ جُنًّه
قَسیم النّار وَ الجَنّه
وَصی المُصطفی حقّا
اِمامُ الاِنسِِ وَالجنّه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها