متن وصیت نامه امیرالمؤمنین(ع)

متن وصیت نامه امیرالمؤمنین(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم

این است آنچه علی بن ابی طالب به آن وصیت نموده است:

وصیت می‌کند که شهادت می‌دهد به اینکه خدایی جز الله نیست، یکی است و شریکی ندارد. و محمد بندهٔ خدا و پیامبر اوست که او را به هدایت و دین حق فرستاده تا بر همهٔ ادیان غالب کند اگر چه مشرکین را خوش نیاید.

نمازم و عبادتم و زندگی و مرگم برای خدای رب‌العالمین است، که شریکی ندارد.به این مطلب دستور داده شده‌ام و من از تسلیم شدگانم.

تقوا،اسلام،اتحادبرحق،اصلاح

سپس ای حسن تو را و همهٔ فرزندان و اهل بیتم را و هرکس از مؤمنین را که این نوشتهٔ من به او می‌رسد به تقوای خداوند پروردگارتان وصیت می‌کنم. از این دنیا نروید مگر آنکه اسلام را پذیرفته باشید.همگی به ریسمان خداوند چنگ بزنید ومتفرق نشوید.من از پیامبر شنیدم که می‌فرمود:«اصلاح بین افراد بهتر از نماز و روزهٔ بسیار است، و کینه و فساد بین افراد زایل کنندهٔ دین است» ، و قوتی جز با کمک خداوند نیست.

صلهٔ رحم،ایتام،قرآن،همسایگان

به فامیل خود توجه کنید و با آنها ارتباط داشته باشید، تا خداوند حساب را بر شما آسان کند.

خدا را خدا را دربارهٔ ایتام در نظر بگیرید، دهان آنان را تغییر ندهید (دهان آنان یک روز خالی و یک روز پر نباشد) و آن عده از یتیمان که نزد شما هستند ضایع نشوند.از پیامبر(ص) شنیدم که می‌فرمود:«هرکس مخارج یتیمی را بر عهده بگیرد تا او مستغنی شود خداوند در مقابل آن بهشت را بر او واجب می‌کند همانطور که به خورندهٔ مال یتیم آتش را واجب می‌نماید».

خدا را خدا را در بارهٔ قرآن در نظر بگیرید.در عمل به آن دیگران از شما سبقت نگیرند.

خدا را خدا را در بارهٔ همسایگان در نظر بگیرید.که پیامبر دربارهٔ آنان سفارش کرده است.

حج،نماز،زکات،روزه،فقرا،جهاد

خدا را خدا را در بارهٔ خانهٔ پروردگارتان در نظر بگیرید.تا زنده هستید از شما خالی نماند،که اگر خانهٔ خدا ترک شود به شما مهلت داده نمی‌شود.و کمترین چیزی که قاصد بیت الله با آن بر میگردد آن است که گناهان گذشتهٔ او آمرزیده می‌شود.

خدا را خدا را در نظر بگیرید دربارهٔ نماز، که بهترین عمل و ستون دین شماست.

خدا را خدا را در نظر بگیرید دربارهٔ زکات، که غضب پروردگارتان را خاموش می‌کند.

خدا را خدا را در نظر بگیرید دربارهٔ ماه رمضان،که روزهٔ آن سپری از آتش است.

خدا را خدا را در نظر بگیرید دربارهٔ فقرا و بیچارگان، با آنان در زندگی خود شریک شوید.

خدا را خدا را در نظر بگیرید دربارهٔ جهاد در راه او با اموال و جانهایتان.در راه خدا دو نفر جهاد می‌کنند:امام هدایت، و مطیع او که به هدایت او اقتدا می‌کند.

فرزندان پیامبر(ص) و اصحاب آنحضرت

خدا را خدا را در نظر بگیرید دربارهٔ فرزندان پیامبرتان. در بین شما مورد ظلم قرار نگیرد در حالیکه قدرت بر دفاع از آنان داشته باشید.

خدا را خدا را در نظر بگیرید دربارهٔ آن دسته از اصحاب پیامبرتان که بدعتی ایجاد نکرده‌اند و بدعت گذاری را پناه نداده‌اند.پیامبر(ص) دربارهٔ آنان سفارش کرده،وبدعت گذار از آنان غیر آنان و پناه دهندهٔ بدعتگزار را لعنت کرده است.

زنان،امربه‌ معروف،نیکی به یکدیگر

خدا را خدا را دربارهٔ زنان وغلامان و کنیزانتان در نظر بگیرید.در راه خدا از ملامت سرزنش کننده‌ای نترسید تا خدا شما را کفایت کند، و با مردم سخن نیکی بگوئید همانطور که خدا به شما دستور داده است.

امربه معروف و نهی از منکر را ترک نکنید، تا در نتیجه خداوند امو را به دست اشرارتان بسپارد، و دعا کنید ولی خدا شما را اجابت نکند.

پسرانم، بر شما باد بر ارتباط  و بخشش و نیکی نسبت به یکدیگر. از نفاق و قطع ارتباط و قهر با یکدیگر و تفرقه بپرهیزید. در نیکی و تقوا یکدیگر را کمک کنید و بر گناه و دشمنی، یکدیگر را یاری ندهید.تقوای خدا را پیشه کنید که عذاب خداوند شدید است.

خداحافظی امیرالمؤمنین(ع)

خداوند شما اهل بیت را حفظ کند،و پیامبرتان را در میان شما حفظ نماید.شما را به خدا می‌سپارم و با شما خداحافظی می‌کنم.

سپس امیرالمؤمنین(ع)همچنان«لا اله الا الله» می‌فرمود تا از دنیا رفت.واین در اولین شب از دههٔ آخر ماه رمضان یعنی شب بیست و یکم شب جمعه از سال چهلم هجرت بود.

منابع این حدیث:

روایت از کتاب سلیم

کافی:ج‌۱ ص‌۲۹۷ح‌۱

تهذیب:ج۹ ص۱۷۶ ح۷۱۴

غیبت شیخ طوسی:ص۱۱۷

اعلام الوری طبرسی ص۲۰۷

نهج‌البلاغة:ص۴۲۱ نامهٔ ۴۷

۴ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندهای روزانه
پیوندها